5 gode råd, du bør kende

Fragt fra USA

Fragt fra USA er ikke kompliceret, så længe du er opmærksom på nogle enkelte praktiske detaljer. Her kigger vi på de faldgruber importører oftest støder på, når de skal have varer fragtet hjem fra USA, og vi giver et par gode råd til, hvordan du kan spare både penge og tid på din fragt.

1. Husk importregistrering ved fragt fra USA

Hvis du skal importere varer fra USA med henblik på videresalg, skal din virksomhed være registreret som importør hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Er den ikke det, vil dit gods blive tilbageholdt af SKAT indtil registreringen har fundet sted og blive returneret til leverandøren, for din regning, hvis registreringen ikke er på plads indenfor 14 fra godset ankommer til Danmark.

På virk.dk, under ”Ændre virksomhed”, kan du importregistrere din virksomhed på et øjeblik. Se hvordan i denne video om import registrering. Importregistrerer du virksomheden inden du køber fragten fra USA, så minimerer du risikoen for ekstraomkostninger for opbevaring i Danmark, når godset ankommer.

Amerikansk moms

I USA angives priserne normalt uden moms (sales tax). Momsen varierer fra delstat til delstat og ligger mellem 5,5% og 12% – detaljerne for enkelte delstater kan findes på f.eks. Wikipedia.

Er din fragt fra USA til erhverv, så skal du sikre dig, at din leverandør ikke fakturerer dig moms. Har du først betalt amerikansk moms kan du som udgangspunkt ikke få den refunderet – heller ikke ved køb til erhverv.

Fragt-til-USA

2. Toldregler ved import fra USA

Når du importerer til erhverv, dikterer toldreglerne, at importen altid skal deklareres – uanset værdi. Beløbet beregnes som varens værdi oplyst på handelsfakturaen tillagt den totale fragtomkostning til første EU-grænse og eventuel transportforsikring. Er prisen for fragten fra USA ikke oplyst separat kan SKAT estimere en værdi, som tillægges den samlede toldværdi.

Hvis du køber varer i USA, hvor den amerikanske leverandør betaler for fragten – også kendt som CFR, CIF eller DAP betingelser – sørg da for, at fragtprisen er skrevet separat på fakturaen. Er dette ikke tilfældet risikerer du, at SKAT estimerer prisen på fragten til den endelige toldberegning, og dermed kommer du i praksis til at betale told for fragten to gange.

USA-sunshine-fragt

Toldsatsen finder speditøren ud fra varebeskrivelsen på pakkelisten eller handelsfakturaen. Først bestemmes HS-koden, hvorefter toldsatsen findes i SKATs systemer. Du kan selv finde toldkoder og toldsatser i SKATs værktøjer eVITA og TARIC.

Når du importerer til privat brug skal der betales dansk moms, og varen skal deklareres, når værdien er over DKK 80. Reglen er, at der skal betales told ved en værdi over DKK 1.150. Når man beregner hvor meget der er købt for, regnes fragten ikke med.

Da USA ikke er en del af EU, kan det være en god idé, når man bestiller et parti varer, først at kontakte SKAT for at finde ud af, om den specifikke vare er belagt med restriktioner, eller om der er andre hindringer i toldreglerne. Varer med restriktioner kan f.eks. være spiritus og tobak. Langt de fleste varer er der dog ingen problemer med.

USA-shipping-til-danmark

3. Valg af fragtform fra USA til Danmark

Når du skal fragte gods fra USA til Danmark, kan du benytte sø- eller luftfragt. De primære overvejelser er, hvor lang tid der er til rådighed til transporten, godsets størrelse og vægt, samt hvor stor en miljøbelastning, du kan acceptere. Når du søger på transporteca.dk, kan du vælge mellem luftfragt og søfragt. Luftfragt er typisk hurtigere, og søfragt er typisk billigere.

Søfragt fra USA tager imellem 3 og 6 uger, afhængig af hvor i USA godset skal sejles fra. Fra østkysten kan du regne med 3-4 uger og fra vestkysten 4-6 uger. Derudover skal godset fragtes fra din leverandør til havnen, hvilket kan tage fra en enkelt dag op til en uge, hvis det skal på tværs af landet med godstog. Når godset ankommer til Danmark med søfragt, kan det typisk leveres til dig inden for nogle få dage.

Luftfragt fra USA tager fra 2-3 dage for de hurtigste og mest kostbare løsninger, og op til 10-12 dage for de mere økonomiske. Luftfragt kan typisk opdeles i standard luftfragt, som er med et flyselskab, og kurerservices, som er med dedikerede fragtfly opereret af kurerfirmaer, såsom FedEx, UPS og DHL.

fragt fra usa

Størrelsen og vægten af din fragt er meget afgørende for, hvilken fragtform, der er mest økonomisk.

Er din aftale med din leverandør i USA, at du skal stå for fragten helt fra leverandørens adresse, vil luftfragt ofte være den billigste løsning for forsendelser op til 2 kubikmeter eller 300kg. Skal du kun stå for transporten fra den nærmeste havn eller lufthavn, så er grænsen ca. 1 kubikmeter eller 150kg.

For søfragt er det fordelagtigt at transportere dit gods som stykgods, hvis forsendelsen er mindre en 15 kubikmeter. Dette betyder i praksis, at du deler en container med andre importører. Overstiger forsendelsen 15 kubikmeter, kan det bedre betale sig at bestille en fuld container. Vægten er mindre relevant for søfragt, idet vægtbegrænsningen på skibe er meget højere end på fly.

Miljøet påvirkes vidt forskelligt af de forskellige fragtformer. Se denne korte video om overvejelser omkring sø- og luftfragt.

4. Priser på transport fra USA

USA er et stort land, og indlandstransport med tog og lastbil er relativt dyrt. Det har derfor stor indflydelse på fragtprisen fra USA, om du skal stå for fragten fra leverandørens adresse, eller blot fra nærmeste havn eller lufthavn. Har I aftalt sidstnævnte, skal du dog være opmærksom på, at dette sagtens kan være fra et pakhus, som ligger mange hundrede kilometer inde i landet. Eksempelvis kan man handle på vilkår, der hedder ’FOB Denver, Colorado’, selvom Denver ligger 1.600 km fra Los Angeles, som er den nærmeste havn. I dette tilfælde skal du afholde omkostningerne fra Denver til Los Angeles og derfra videre til Danmark.

Vi har nedenfor samlet en række eksempler på fragtpriser fra USA til Danmark med forskellige transportformer og transittider. Priser og transittider skal udelukkende betragtes som indikationer, idet priserne konstant varierer med bl.a. oliepriser og valutakurser.

Priser-på-flytning-til-udlandet

Las Vegas – Odense
3 pakker / 0,45 m3 / 52kg
8 dage med kurér, dør-til-dør
DKK 1.850

New York – København
1 pakke / 0,1 m3 / 20kg
3 dage med kurér, dør-til-dør
DKK 2.050

Los Angeles – Aarhus
24 kasser / 3,1 m3 / 230kg
38 dage med søfragt, dør-til-dør
DKK 5.600

Miami – Hjørring
20 fods container / 30 m3 / 10 ton
30 dage med søfragt, dør-til-dør
DKK 26.500

5. Pakker fra USA

Indenfor kurértransport er der enormt stor forskel på listepriser og priser under storkundeaftaler. Har du forsendelser fra USA, som du ønsker sendt med kurér for at opnå en kort transittid, og har du ikke selv en storkundeaftale, så prøv at kontakte en speditør, eller søg og bestil transporten her på siden, istedet for at handle direkte med kurérfirmaet. Dermed opnår du rabatten fra en storkundeaftale og får det samme hurtige produkt til din fragt fra USA.