5 gode råd

Fragt fra USA

Fragt fra USA er ikke kompliceret, så længe man er opmærksom på nogle enkelte praktiske detaljer. Her kigger vi på de faldgruber importører oftest støder på, når de skal have varer fragtet hjem fra USA, og giver et par gode råd til hvordan du kan spare både penge og tid på din fragt.

1. Husk importregistrering ved fragt fra USA

Hvis du skal importere varer fra USA med henblik på videresalg, så skal din virksomhed være registreret som importør hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Er den ikke det, så vil dit gods blive tilbageholdt af SKAT indtil registreringen har fundet sted, og blive returneret til leverandøren, for din regning, hvis registreringen ikke er på plads indenfor 14 af godset ankommer til Danmark.

På virk.dk, under ”Ændre virksomhed”, kan du importregistrere din virksomhed på et øjeblik. Se hvordan i denne video om import registrering. Importregistrerer du virksomheden inden du køber fragten fra USA, så minimerer du risikoen for ekstraomkostninger for opbevaring i Danmark, når godset ankommer.

Amerikansk moms

I USA angives priserne normalt uden moms (sales tax). Momsen varierer fra delstat til delstat og ligger mellem 5,5% og 12% – detaljerne for enkelte delstater kan findes på f.eks. Wikipedia.

Er din fragt fra USA til erhverv, så skal du sikre dig at din leverandør ikke fakturerer dig moms. Har du først betalt amerikansk moms kan du som udgangspunkt ikke få den refunderet, heller ikke ved køb til erhverv.

Fragt-til-USA

2. Toldregler ved fragt fra USA

Når der importeres til erhverv dikterer toldreglerne at importen altid skal deklareres, uanset værdi. Beløbet beregnes som varens værdi oplyst på handelsfakturaen tillagt den totale fragtomkostning til første EU-grænse og eventuel transportforsikring. Er prisen for fragten fra USA ikke oplyst separat kan SKAT estimere en værdi som tillægges den samlede toldværdi.

Hvis du køber varer i USA hvor den amerikanske leverandør betaler for fragten, også kendt som CFR, CIF eller DAP betingelser, sørg da for at fragtprisen er skrevet separat på fakturaen. Er dette ikke tilfældet risikerer du at SKAT estimerer prisen på fragten til den endelige toldberegning, og du dermed i praksis kommer til at betale told for fragten to gange.

USA-sunshine-fragt

Toldsatsen finder speditøren ud fra varebeskrivelsen på pakkelisten eller handelsfakturaen. Først bestemmes HS-koden, hvorefter toldsatsen findes i SKATs systemer. Du kan selv finde toldkoder og toldsatser i SKATs værktøj eVITA.

Når der importeres privat skal der betales dansk moms, og varen skal deklareres ved værdi på over kr. 80. Reglen er, at der skal betales told ved værdi over kr. 1.150. Når man beregner hvor meget der er købt for, regnes fragten ikke med.

Da USA ikke er en del af EU, kan det være en god idé, når man bestiller et parti varer, først at kontakte SKAT for at finde ud af, om den specifikke vare er belagt med restriktioner eller der er andre hindringer i toldreglerne. Varer med restriktioner kan f.eks. være spiritus og tobak. Langt de fleste varer er der dog ingen problemer med.

USA-shipping-til-danmark

3. Valg af fragtform ved fragt fra USA til Danmark

Når du skal fragte gods fra USA til Danmark kan du benytte sø- eller luftfragt. De primære overvejelser er, hvor lang tid der er til rådighed til transporten, godsets størrelse og vægt, og hvor stor miljøbelastning du kan acceptere. Når du søger på transporteca.dk, kan du vælge mellem luftfragt og søfragt. Luftfragt er typisk hurtigere, og søfragt er typisk billigere.

Søfragt fra USA tager imellem 3 og 6 uger, afhængig af hvor i USA godset skal sejles fra. Fra østkysten kan du regne med 3-4 uger, og fra vestkysten 4-6 uger. Derudover skal godset fragtes fra din leverandør til havnen, hvilket kan tage fra en enkelt dag op til en uge, hvis det skal på tværs af landet med godstog. Når godset ankommer til Danmark med søfragt, kan det typisk leveres til dig indenfor nogle få dage.

Luftfragt fra USA tager fra 2-3 dage for de hurtigste og mest kostbare løsninger, og op til 10-12 dage for de mere økonomiske. Luftfragt kan typisk opdeles i standard luftfragt, som er med et flyselskab, og kurerservices, som er med dedikerede fragtfly, opereret af kurerfirmaer såsom FedEx, UPS og DHL.

Quando spedisci merci dagli Stati Uniti

Størrelsen og vægten af din fragt er meget afgørende for hvilken fragtform, der er mest økonomisk.

Er din aftale med din leverandør i USA at du skal stå for fragten helt fra leverandørens adresse, vil luftfragt ofte være den billigste løsning for forsendelser op til 2 kubikmeter eller 300kg. Skal du kun stå for transporten fra den nærmeste havn eller lufthavn, så er grænsen ca. 1 kubikmeter, eller 150kg.

Søfragt er fordelagtigt at transportere som stykgods, hvis forsendelsen er mindre en 15 kubikmeter. Dette betyder i praktisis, at du deler en container med andre importører. Overstiger forsendelsen dette, vil det bedre kunne betale sig at bestille en fuld container. Vægten er mindre relevant for søfragt, idet vægbegrænsningen på skibe er meget højere end på fly.

Miljøet påvirkes vidt forskelligt af de forskellige fragtformer. Se denne korte video om overvejelser imellem sø- og luftfragt.

4. Priser på fragt fra USA

USA er et stort land, og indlandstransport med tog og lastbil er relativt dyrt. Det har derfor stor indflydelse på fragtprisen fra USA, om du skal stå for fragten fra leverandørens adresse eller blot fra nærmeste havn eller lufthavn. Har I aftalt sidstnævnte, skal du dog være opmærksom på at dette sagtens kan være fra et pakhus som er mange hundrede kilometer inde i landet. Eksempelvis kan man handle på vilkår der hedder ’FOB Denver, Colorado’ selv om Denver ligger 1.600 km fra Los Angeles, som er den nærmeste havn. I dette tilfælde vil du skulle afholde omkostningerne fra Denver til Los Angeles, og derfra videre til Danmark.

Vi har nedenfor samlet en række eksempler på fragtpriser fra USA til Danmark med forskellige transportformer og transittider. Priser og transittider skal udelukkende betragtes som indikationer, idet priserne konstant varierer med bl.a. oliepriser og valutakurser.

Priser-på-flytning-til-udlandet
Fra Las Vegas, NV til Odense
3 pakker – 0,45 m3 – 52kg
DKK 1.850
8 dage med kurér, dør-til-dør
Fra New York, NY til København
1 pakke – 0,1 m3 – 20kg
DKK 2.050
3 dage med kurér, dør-til-dør
Fra Columbia, MO til Kolding
2 paller – 1,8 m3 – 240kg
DKK 4.800
7 dage med luftfragt, lufthavn-til-dør
Fra Buffalo, NY til Værløse
1 palle – 1,4 m3 – 525kg
DKK 8.250
5 dage med luftfragt, dør-til-dør
Fra Los Angeles, CA til Aarhus
24 kasser – 3,1 m3 – 230kg
DKK 5.600
38 dage med søfragt, dør-til-dør
Fra Miami, FL til Hjørring
20 fods container – 30 m3 -10 ton
DKK 26.500
30 dage med søfragt, dør-til-dør

5. Pakker fra USA

Indenfor kurértransport er der enormt stor forskel på listepriser og priser under storkundeaftaler. Har du forsendelser fra USA, som du ønsker sendt med kurér for at opnå en kort transittid, og har du ikke selv en storkundeaftale, så prøv at kontakte en speditør eller søg og bestil transporten her på siden i stedet for at handle direkte med kurérfirmaet. Dermed opnår du rabatten fra en storkundeaftale og får det samme hurtige fragtprodukt.