Lynguide til Incoterms

DAP inklusive toldbehandling forklaret

Der er ingen tvivl om, at der er mange ting at holde styr på, når man beskæftiger sig med international handel. Specielt giver de internationale handelsbetingelser (Incoterms) anledning til mange spørgsmål fra vores kunder. Med den følgende lynguide, vil vi forklare, hvad det betyder, når du vælger Transportecas let modificerede handelsbetingelser: DAP inklusive toldbehandling.

Inden for global handel findes der en række internationale handelsbetingelser, også kaldet Incoterms. De fleste lande verden over anderkender disse handelsbetingelser, hvilket er til alles fordel, da det betyder, at når du indgår i en handelsaftale, så ved du også præcis hvem der er ansvarlig for at betale de enkelte dele i transportprocessen.

Med andre ord hjælper Incoterms med at definere hvornår ejerskab, risiko og omkostninger overgår fra sælger til køber.

DAP – kort for ‘Delivered At Place’ – inklusive toldbehandling er en fortolkning af de originale DAP handelsbetingelser. For begge aftaler gælder det, at ejerskab overgår fra sælger til køber på købers adresse i modtagerlandet.

Det der adskiller DAP inklusive toldbehandling fra de traditionelle DAP handelsbetingelser er, at toldbehandling i modtagerlandet er inkluderet i prisen, Transporteca tilbyder.

I praksis betyder det, at når du vælger DAP inklusive toldbehandling på Transporteca, inkluderer prisen den fulde transport fra din adresse i Danmark til købers adresse i modtagerlandet, samt import toldbehandling i modtagerlandet.

Lynguide til DAP inklusive toldbehandling

I denne video forklarer Transportecas grundlægger og CEO, Morten Laerkholm, vores fortolkning af eksport handelsbetingelsen DAP: DAP inklusive toldbehandling, som er en tilgængelig fragtløsning, når du bestiller transport på Transporteca.

Det betyder således, at din kunde slipper for at arrangere toldbehandling, som ellers er tilfældet, når man handler på de regulære DAP handelsbetingelser.

Med det sagt skal du være opmærksom på, at hvis der er formaliteter påkrævet af din køber i modtagerlandet, for eksempel, at din kunde skal være importregistreret, eller at vedkommende skal have et virksomhedsregistreringsnummer, vil det være nødvendigt, at disse formaliteter kommer i stand, inden en levering kan finde sted.

Hvis du vil vide mere om de forskellige handelsbetingelser, kan du med fordel læse vores artikel om Incoterms. Vi er også klar til at svare på dine spørgsmål via telefon, chat og email.