Det Du Skal Vide

Fragt container

I denne container guide får du en hurtig vejledning til den moderne shipping container, samt nogle tips til hvordan du vælger den rigtige container til din transport.

Verden har i løbet af de sidste 100 år set et utal af containertyper og -størrelser, men 20/40-fods systemet er det system som efterhånden har opnået total verdensdominans og det er det eneste system, du ser i Danmark. Indenfor dette system er der ligeledes mange varianter, som hver især har deres berettigelse til forskellige typer gods.

Flytte-container

To containere dominerer

Selv indenfor 20/40-fods systemet er der mange typer og størrelser af containere.

Heldigvis er der to tørlastcontainere, som udgør mere end 80% af den globale containerflåde, og som med stor sandsynlig vil være de eneste containere, der er af relevans for dig. De to containere er 20-fods containeren og den såkaldte 40-fods High Cube container.

20-fods containeren (20’ DRY)

20-fods containeren er 20 fod lang (deraf navnet), 8 fod bred og 8,5 fod høj. Det, der er relevant for dig, er dog at den indvendig er 5,90m lang, 2,35m bred og 2,39m høj, hvilket giver et rumfang på 33 kubikmeter. I praksis bør man dog ikke regne med at kunne udnytte mere end 90% af pladsen, hvorfor man bør regne med maksimalt at kunne have 30 kubikmeter i containeren.

20-fods-container

20-fods containeren kan laste 28 tons, hvilket giver næsten 1 ton per kubikmeter. Den er derfor særdeles velegnet til meget tung last såsom metal, papir og træ. Derudover er den også et godt alternativ for mindre virksomheder, som ikke kan fylde en hel 40-fods container.

Udvendige mål: 20 fod x 8 fod x 8,5 fod
Indvendige mål: 5,90m x 2,35m x 2,39m
Rumfang: 33m3
Lasteevne: 28 tons

40-fods High Cube containeren (40’ HC)

40-fods High Cube containeren er den mest normale containerstørrelse og udgør mere end halvdelen af den globale containerflåde. Den er – som navnet siger – 40 fod lang. Betegnelsen ‘High Cube’ refererer til at den er 9,5 fod høj og dermed én fod højere end 20-fods containeren og den ‘normale’ 40-fods container, som begge er 8,5 fod høje. High Cube containeren kan indeholde intet mindre end 76 kubikmeter. I praksis bør man dog ikke regne med at kunne udnytte meget mere end 68 kubikmeter.

40-fods-container

Den maksimale lastevne er 26 tons, hvilket er en smule mindre 20-fods containeren. Den store volumen gør containeren velegnet til relativt let last, som flyttes i store mængder. Dette kan eksempelvis være møbler, elektronik, nogle former for tekstiler og mange andre typer gods.

Udvendige mål: 40 fod x 8 fod x 9,5 fod
Indvendige mål: 12,03m x 2,35m x 2,69m
Rumfang: 76m3
Lasteevne: 26 tons

Containerens konstruktion og indretning

En container betragtes som en del af skibet og skal derfor behandles som sådan. Rederierne bruger betydelige summer på at reparere og vedligeholde deres containere og de inspiceres jævnligt at certificeringsselskaber såsom Det Norske Veritas GL og American Bureau of Shipping. Hvis en container erklæres ikke-sødygtig kommer den ikke med ud at sejle, da hele skibet så i princippet ikke er sødygtigt.

Container gulv

Containerens ‘skelet’ består af bunden og de 4 sidestolper, som holder de mange tons fra de 8-9 containere som ofte stables ovenpå. På bunden er lagt et træ- eller plastikgulv, som skiftes flere gang i løbet af containerens levetid. En container er typisk på verdenshavene i 15 år før den sælges til ophug eller anden brug. I bunden af containeren sidder der nogle surringsøjer, som med fordel kan benyttes, hvis man har last som kan forskubbe sig.

Sammen med containeren får du normalt også udleveret en plombe (på Engelsk: Container Seal) af rederiet. Når du har fyldt dit gods i containeren og lukket dørene, så sættes plomben i de dertil indrettede øjer i dørene. Sejlet kan kun åbnes med en boltsaks og er dermed din sikkerhed for at containeren ikke har været åbnet under transporten. Toldmyndighederne og andre offentlige instanser, såsom fødevare- eller veterinær-myndigheder, kan også sætte deres egne sejl på containeren.

Container plombe

Andre containertyper

Der findes et hav af forskellige containertyper med andre specifikke formål. Her er nogle af de mest almindelige.

    1. Kølecontaineren bruges primært til transport af kød, frugt, grønt og mange andre fødevarer og gods som skal transporteres nedfrosset eller blot nedkølet. De mest avancerede enheder kan også styre indholdet i atmosfæren i containeren for, eksempelvis, CO2, således at man kan styre modningsprocessen af frugter under transporten.
    2. Tankcontaineren bruges til transport af væsker, primært kemikalier.
    3. Flatracks er en containertype som bruges som en slags ‘gulv’ på containerskibet. Den bruges til enheder som er for brede eller for høje til at kunne være i en almindelig container. Det kunne f.eks. være en bus, et skibsanker eller en bulldozer.
    4. Open top containeren er i princippet en container uden tag. Den bruges typisk til varer som er meget lange og som derfor bedst kan læsses fra toppen ned gennem taget. Det kan eksempelvis være rør eller træstammer.
    5. Open side containeren er – som navnet siger en container, hvor siden er erstattet med en plastikdug. Det gør det muligt at læsse containeren direkte fra siden med en gaffeltruck.

Hvilken container skal jeg vælge?

Tommelfingerreglen for valg af container er:

Hvis du har mere end 30 kubikmeter og dette vejer mindre end 26 tons, så bør du vælge en 40-fods High Cube Container
Hvis du har mellem 15 og 30 kubikmeter bør du vælge en 20-fods container
Har du mindre end 15 kubikmeter bør du normalt ikke vælge en hel container. I stedet kan du med fordel sende godset som stykgods.

Containerens historie

Selv om den moderne shipping container lever et stille og uglamorøst liv, så har den sammen med internettet været den største revolution i det moderne samfund. Den er grundlaget for den moderne forsyningskæde og den enorme globalisering, som er sket igennem de sidste 30 år. Den har kostet millioner af havnearbejdere jobbet og reduceret spild, tyveri og beskadigelser til næsten ingenting. Den har vundet krige og hjulpet mennesker i nød.

Container historie

Hvis du kunne tænke dig at læse mere om denne anonyme kasse – hvis vigtigste egenskab er at den definerer en standard –  så anbefaler vi bogen ”The Box” skrevet af Marc Levinson.