Quick guide

Incoterms

Indenfor international handel kan sprogbarrierer øge kompleksiteten. For at reducere noget af denne kompleksitet, er det vigtigt at have et fælles sæt begreber, eller handelsbetingelser, som dækker hvornår ejerskabet af varen og omkostningerne forbundet med transporten skifter fra sælger til køber.

Handelsbetingelser og ansvar

Ideelt skal sælger og køber blive enige om handelsbetingelserne igennem forhandlingerne, og dokumentere dem i købsaftalen eller kontrakten. Dette er så referencen for senere at identificere hvem der er ansvarlig for at arrangere og betale hvilke dele af Transportprocessen.

De Internationale handelsbetingelser (International Commercial Terms – eller Incoterms) blev lanceret i 1936 og opdateret med jævne mellemrum af International Chamber of Commerce. Handelsbetingelserne er globalt anerkendt og betragtes som en standard for internationalt salg af varer. Den seneste version er fra Januar 2010 (version 2010), dog med enkelte begrebsændringer i 2012.

På Internettet findes der mange illustrationer som forklarer hvornår ejerskab, omkostninger og risiko skifter fra sælger til køber under de forskellige handelsbetingelser. Her introducerer vi de mest anvendte.

incoterms

Ex-works

Ex-works (EXW) er en af de mest enkle handelsaftaler imellem sælger og køber. Under disse handelsbetingelser er sælgers ansvar udelukkende at sørge for at varerne er klar til afhentning på sælgers adresse på en aftalt dato. Det er købers ansvar at arrangere afhentning, eksport tolddeklarering, forsikring og alt andet i forbindelse med transporten, ligesom det er købers risiko hvis der skulle ske skade på forsendelsen undervejs.

Free carrier

Free carrier (FCA) betyder at sælger skal overlevere lasten til den første transportør i transportprocessen, som er valgt at køber. Praktisk betyder dette, at sælger sørger for transport af varerne til speditørens pakhus samt for eksport tolddeklareringen. Køber er så ansvarlig for at arrangere og afholde alle omkostninger derefter, inklusiv hvad der må være at omkostning til speditøren for eksport håndtering.

Vognmand

Free on board

Free on board (FOB) er et ofte brugt Incoterm hvor omkostninger og risiko skifter fra sælger til køber når lasten passerer skibets ræling i forbindelse med lastning i eksport havnen. Sælger afholder derfor omkostningerne for transport til speditørens pakhus, eksport tolddeklarering og eksport håndtering. Alle andre omkostninger er for sælgers regning.

Cost and freight

For cost and freight (CNF/C&F/CFR) handelsbetingelsen er det sælger som er ansvarlig for at transportere lasten helt til import havnen. Køber er således kun ansvarlig for at afholde omkostningerne for import håndtering, import tolddeklarering, udbringning og transportforsikring.

Vejtransport

Cost, insurance, and freight

Cost, insurance and freight (CIF) er magen til CNF, bortset fra at i dette tilfælde er sælger også ansvarlig for at tegne transportforsikring.

Delivered at Place Unloaded

Delivered at Place Unloaded (DPU) – tidligere kendt som Delivered at terminal (DAT) – betyder at sælger betaler for transporten til og med import pakhuset. Det vil sige at sælger betaler for både søfragten og import håndteringen, og at køber står for import tolddeklarering og udbringning af varerne.

Delivered at place

For delivered at place (DAP) – tidligere kendt som delivered duty unpaid (DDU) – er sælgeren ansvarlig for at arrangere levering til køberen på købers adresse, og køber skal således kun afholde omkostningerne til import tolddeklareringen og eventuel told.