Quick Guide

Fragtmand

Skal du have transporteret noget fra den anden side af verden eller bare til nabokommunen, så har du brug for en fragtmand. Der er dog stor forskel på hvilken fragtmand, du bør bruge, til de forskellige typer transportopgaver.

En fragtmand er flere ting

Ordet ‘fragtmand’ bruges oftest af folk uden indgående kendskab til transportbranchen. Det er ikke et ord, du vil høre brugt i branchen. Årsagen er at det ikke er særligt specifikt ord. I stedet vil man bruge begreberne ‘speditør’ og ‘vognmand’ afhængig af hvilken type fragtmand, der er tale om.

En speditør er en transportvirksomhed, som typisk flytter gods internationalt med fly, skib eller lastbil. Du kan læse meget mere om speditørerne lige her. Speditørerne arbejder typisk sammen med andre speditører i udlandet om at tilbyde en international transportservice. De store speditører har dog deres egne kontorer rundt om i verden. Speditørerne ejer som oftest ikke de aktiver, som benyttes til transporten, dvs. pakhuse, lastbiler, fly og skibe. De står primært for kontakten med kunden og for det informationsflow, der er nødvendigt for at få lasten frem.

‘Vognmanden’ er en anden type transportfirma. Hvor speditørerne arbejder meget med den inter-kontinentale last – eksempelvis fra Kina til Europa – så arbejder vognmændende på den intra-kontinentale last – eksempelvis indenfor Europa. Vognmændene ejer normalt deres lastbiler – både trækkere og trailere – selv og lever af at optimere deres kørsler således at lastbilerne altid er så fulde som muligt. Vognmændene varierer i størrelse fra de helt store internationale spillere som DSV, Leman og Blue Water til små lokale vognmænd, som har 5-10 varevogne.

Fragtmand lager

Alle fragtmænd kan alt, men find alligevel den fragtmand, der passer til din opgave

Det kan være svært for udenforstående, at se forskel på de to typer fragtmænd. Ydermere er det svært at se, hvilke fragtmænd der er gode på de forskellige lande. Nogle speditører er gode til at tage stykgods hjem fra Kina, da de har deres egne stykgodscontainere. Andre er gode til luftfragt til USA og endnu andre har specialiseret sig endnu mere og kan håndtere fragt til Afrika. Ligeledes kører nogle vognmænd sydpå mod Italien og Spanien, mens andre kører nordpå til Norge og Sverige.

Som udgangspunkt kan alle fragtmænd alt. Det kan de, fordi de blot køber ydelsen hos en anden fragtmand, hvis det ikke er noget de selv kan håndtere. Dette gør prisen højere – og ofte også servicen ringere – da der nu er et ekstra led i handlen og i kommunikationen. Humlen er at finde den fragtmand, som selv kan udføre netop din opgave. Skal du have en palle hjem fra Shanghai, skal du finde den fragtmand, som har sin egen stykgodscontainer fra Shanghai. Skal du have to paller vin hjem fra Italien, så skal du have fat i den danske fragtmand, som selv kører til Italien.

Sådan finder du priser på fragtmand hos Transporteca

Det kan være arbejdskrævende at skabe sig dette overblik. Heldigvis har vi gjort meget af arbejdet for dig, så du kan finde oplysningerne direkte her på Transporteca. Vi arbejder på, at gøre transportmarkedet mere gennemsigtigt for alle forbrugere, så derfor har vi kun ‘all-in’ priser. Så er du sikker på, der ikke kommer ekstra uventede udgifter eller omkostninger, når du bestiller transport af dine varer.