Transport indenfor EU

Møbler købt på auktion

Har du købt møbler på auktion i udlandet, og skal du have dem transporteret hjem til residensen i Danmark eller et andet sted i EU? Så er det vigtigt at finde en vognmand med erfaring indenfor transport af auktionsmøbler, som ikke omlaster dine møbler undervejs, og hvor du er garanteret en god kommunikation, så afhentning og levering forløber uden komplikationer.

Der findes adskillige auktionshuse i Europa – fra Stockholm til Paris – og det er populært blandt mange at købe møbler på auktioner. Med den frie varebevægelighed indenfor EU, er alle juridiske transportbarrierer mellem EU’s medlemslande løftet, hvilket gør, at man kan købe møbler fra et auktionshus i ét EU-land og få transporteret dem til et andet EU-land, uden at skulle bekymre sig om toldregistrering, toldbehandling og papirgang.

Hvordan skal dine auktionsmøbler pakkes?

Transporteca har ikke noget krav om, at dine varer skal palleteres, men vi anbefaler altid, at dine varer er beskyttet på den ene eller anden måde – dette kan være med pap, bobleplast eller lignende for at undgå skader på dit og andres gods i bilen. Selvom vi kun benytter os af erfarne chauffører til at transportere vores kunders møbler, kan vi ikke helgardere os mod hændelige uheld.

Det varierer fra auktionshus til auktionshus, om og hvordan de pakker møbler til transport. Det er derfor dit eget ansvar at kontakte pågældende auktionshus og sikre, at de pakker dine møbler forsvarligt til transport.

Det er desuden væsentligt, at du undersøger med auktionshuset, om de har specielle krav eller formalia i forbindelse med afhentning, og i så fald oplyser Transporteca om disse, når du booker din transport. Dette giver den bedste forudsætning for en vellykket afhentning.

Transittid: Hvor lang tid tager transporten?

Leveringstiden vil variere og afhænger af flere faktorer, herunder hvordan den pågældende ruteplan ser ud og hvor mange stop der er på turen. Transportecas “Direct Van”-service kører efter en ruteplan, som udarbejdes fra tur til tur. Derfor vil leveringstiden afhænge af, hvornår dine møbler er klar til afhentning i forhold til den aktuelle rute samt hvor langt dine møbler skal transporteres.

Transportecas biler kører en ‘rundtur’ i Europa ca. hver 18. dag, og du vil modtage en forventet afhentning- og leveringsdato sammen med dit transporttilbud, hvorefter du kan beslutte om transporten er relevant for dig.

møbler købt på auktion

Det hurtige alternativ

Nogle vil måske fristes til at bestille en kurertransport (ekspresservice) som alternativ til den lidt længere leveringstid, “Direct Van”-servicen tilbyder. Er du en af dem, så sørg for, at dine møbler er beskyttet og pakket rigtig godt. Vi oplever desværre tit, at møbler og andre varer, som sendes med kurer, bliver beskadiget undervejs, da kurerselskabernes forretningsmodel er bygget op omkring mange omlastninger og samlebåndssorteringer, som er anledning til mange, trælse skader.

Desuden skal du være opmærksom på, at kurerselskaberne kun accepterer helt små forsendelser samt har særlige krav til, hvordan dine møbler er pakket.

Transportecas “Direct Van”-service accepterer forsendelser af alle størrelser, og da bilen ikke omlastes undervejs, stiller Transporteca heller ikke ligeså store krav til pakning som kurererne og de traditionelle vognmænd gør.

Transportecas chauffører har stor erfaring med at håndtere auktionsmøbler og møbler generelt, og vi garanterer, at dine ejendele bliver afhentet og leveret på samme bil. På den måde mindskes risikoen for skader og bortkomster væsentligt.

Levering af dine møbler købt på auktion

Transportecas “Direct Van”-produkt er en ‘kantsten til kantsten’-service. Det betyder med andre ord, at levering sker i gadeplan, og at dine møbler ikke bæres indenfor. Hvis du f.eks. bor på 3. sal i et lejlighedskompleks, er det således dit eget ansvar at få dine møbler op i lejligheden og pakket ud. Mod en merpris, kan det arrangeres, at chaufføren hjælper med at bære ind/op. Denne ekstra service skal dog bestilles på forhånd, så det kan tilpasses i den pågældende køreplan.

Tidsinterval for levering

Det er på mange måder en udfordring at skulle give et præcist tidspunkt for levering flere uger før transporten skal finde sted. Dette skyldes, at der er mange faktorer, som chaufføren ikke har indflydelse på, der kan medføre forskydninger i køreplanen:

  • Kø på motorvejen
  • Et punkteret dæk
  • Færdselsuheld
  • Bookings eller aflysninger, som betyder flere eller færre stop på ruten
  • Kunder, der ikke er hjemme på det aftalte tidspunkt

Ovenstående er blot nogle af de mange faktorer, der kan medføre ændringer i køreplanen. Dog gør vi hos Transporteca en dyd ud af at indregne en betydelig ‘buffer’ i køreplanen, netop for at undgå store forskydninger i forhold til den leveringsdato og det tidsinterval, vi udsender sammen med vores transporttilbud.

Vi gør vores bedste for at kommunikere leveringstidspunkt ud i så god tid som muligt, så vores kunder har mulighed for at planlægge deres dag efter det. Med det sagt, sætter vi rigtig stor pris på, hvis du som kunde er fleksibel og har mulighed for at sætte lidt ekstra tid af på leveringsdagen, da dette giver vores chauffør de bedste betingelser for at nå i mål med dagens respektive leveringer. Såfremt der skulle ske ændringer i chaufførens tidsplan, kontakter vi dig med det samme og følger op med dit nye leveringstidspunkt.

Transportpriser

Når du skal have dine møbler købt på auktion transporteret hjem, kan der være penge at spare ved at arrangere transporten selv, i stedet for at lade auktionshuset gøre det eller bestille en flyttemand. Prisen for transporten afhænger af følgende fire faktorer:

  • Volumen: Hvor meget dine møbler fylder
  • Vægt: Hvor meget de vejer
  • Afstand: Hvor langt de skal transporteres
  • Hvor langt afhentnings- og leveringsadressen afstikker fra ‘standardruten’

Når du laver en prisforespørgsel på Transportecas hjemmeside, får du enten vist prisen med det samme direkte på skærmen, alternativt modtager du et tilbud på mail inden for én arbejdsdag.

Priseksempler på transport af møbler købt ved internationale auktionshuse

Seks spisebordsstole (3,6 m3) fra et auktionshus i Paris til Skodsborg (1.235 km) – DKK 5.420 inkl. moms
En 3-personers sofa (1,2 m3) fra et auktionshus i Stockholm til Odense (841 km) – DKK 2.788 inkl. moms
Et maleri (0,1 m3) fra et auktionshus i Milano til Ebeltoft (1.496 km) – DKK 1.392 inkl. moms

Skal du have transporteret dine møbler købt på auktion hjem til Danmark? Find transportprisen her.

Transportforsikring eller ej?

Når du booker transport af dine auktionsmøbler via Transporteca, har du mulighed for at tilkøbe en transportforsikring. En transportforsikring giver dig ret til kompensation, hvis du skulle ende i den uheldige – og meget sjældne – situation, hvor dine møbler bliver beskadiget eller går tabt under transporten.

Transporteca tilbyder en transportforsikring ved First Marine, som har stor erfaring med transportbranchen og desuden er meget kompetente og effektive i deres behandling af forsikringssager. Hvis du ikke ønsker at benytte dig af en transportforsikring, skal du være opmærksom på, at du heller ikke vil være berettiget til fuld erstatning af dine auktionsmøbler, hvis uheldet skulle være ude.

møbler købt på auktion

Dette skyldes, at alle danske vognmænd som udgangspunkt er ansvarsbegrænsede. I praksis betyder det, at vognmænd kun er forpligtet til at erstatte ca. 70 kr. pr. kg. i tilfælde af skade på eller bortkomst af dine møbler. Med det for øje vil det ofte være fornuftigt at tilkøbe en transportforsikring, hvis dine auktionsmøbler har været dyre, og på den måde sikre den bedst mulige dækning.

Forskringsprisen afhænger af den samlede værdi af dine auktionsmøbler + omkostningerne til transporten og udregnes direkte på hjemmesiden, når du bestiller din transport.

Følg linket for meget mere information om Transportecas transportforsikring.

Transportecas “Direct Van”-løsning til møbler købt på auktion

Det er på mange måder en ‘gør det selv’-service og altså ikke en professionel flytteservice, som man kender det fra de traditionelle flyttefirmaer. Transporteca er et speditionsfirma med egne biler, der transporterer gods på tværs af EU. Ruten bestemmes af de transportbookings, vi får, og opdateres løbende.

Når vi skriver, at det er en ‘gør det selv’-løsning betyder det, at det er dit ansvar at pakke dit gods forsvarligt til transport, og desuden, at transporten som udgangspunkt er fra kantsten til kantsten. Fordi du selv skal klare nedpakning og ud- og indbæring af dine varer, kan Transporteca tilbyde et billigt alternativ til de traditionelle flyttefirmaer.

Med Transportecas “Direct Van”-service er der ingen omlastninger. Dine møbler bliver afhentet og leveret på samme bil, hvilket nedsætter risikoen for skader og bortkomster, som man tit ser hos kurererne. Blandt andet derfor er Transportecas “Direct Van”-service en særlig god løsning til møbler købt på auktion.

Det er ikke et ekspresprodukt som vi kender det fra kurererne. Det betyder også, at leveringstiden kan være længere end den f.eks. ville være med kurer eller ‘almindelig’ vejtransport. Til gengæld har både kurererne og traditionelle vognmænd strenge krav til pakning (fx. på paller), da godset typisk omlastes flere gange undervejs.

Vi transporterer alt hvad du kan forestille dig – både privat og erhverv – hvad end der er tale om møbler købt på auktion, motorcykler, alt indbo, byggematerialer, gravsten, brudekjoler, elektronik, kufferter, autodele osv.

Vi henviser til følgende side for en udførlig introduktion til vores produkt “Direct Van”, hvor du kan blive meget klogere på produktet og processen. God læselyst.

møbler købt på auktion

Book din møbeltransport med Transporteca: Sådan gør du

Besøg vores vores side for transport af møbler købt på auktion for et uforpligtende tilbud. Du udfylder blot auktionshusets adresse til afhentning samt din adresse til levering. Dertil angiver du mål og vægt på det møbel eller de møbler, du skal have afhentet og transporteret. Du kan også finde transportprisen allerede inden, du køber dine møbler. Transportecas transporttilbud er ganske uforpligtende, og en eventuel transport sættes først igang, når du har bekræftet og betalt – alt sammen direkte online.

Hvis du har spørgsmål til transport af møbler købt på auktion, er du meget velkommen til at kontakte os på chat, mail eller telefon – vi sidder klar til at hjælpe.