7 Grunde til Du Køber Online

Online speditør

Har du nogensinde brugt en online speditør? Når du bestiller transport har du valget mellem at bestille online, f.eks. hos Transporteca, eller lave en traditionel gammeldags bestilling via email eller telefon med en traditionel speditør. Der er mindst 7 forskelle, man skal tænke på og være klar over, inden man vælger.

1. Vælg en online speditør for at starte transportprocesen nu

Når du bruger en online speditør starter procesen med det samme, og jo før du starter transportprocessen jo bedre. Normalt starter procesen med kommunikation og koordinering mellem afskiber og agenten i afsendelseslandet. For at dette kan ske, skal der deles kontakt – og bestillingsoplysninger.

I den gammeldags traditionelle bestillingsproces skal en sælger, eller kundeservicemedarbejder fra din speditør, bekræfte din bestilling og sende en email med dine detaljer til deres oversøiske modpart. Derefter skal modparten så kontakte afskiber. Alternativt, og mindre favorabelt, giver speditøren dig agentens detaljer, som du så skal vidersende til afskiber, så kontakten kan blive etableret.

Når du bestiller med en online speditør bliver alle kontaktdetaljer omkring afskiber og agenten, inkl. navne, telefonnummer og email, automatisk og øjeblikkelig delt med alle de relevante involverede. Dette inkluderer alt relevant bookinginformation som lageradresser og cut-off tidspunkter, som gør transportprocesen kan starte med det samme.

Hvad hvis transportprocesen går i stå?

I den virkelige verden, desværre, sker det af og til, at der er et svagt led i transportkæden, hvor gods, dokumenter eller information sidder fast. I den gammeldags offline transportproces, skal en person i kæden opdage fejlen og få det adresseret, så transportprocessen kan starte fortsætte. Sådanne fejl bliver desværre ofte først opdagen når transportkøberen (dig) sender en forespørgelse og beder om en opdatering, og så er en forsinkelse normalt uundgåelig.

Online speditør

Med en online speditør er det lidt anderledes. Hvis en person i transportprocesen ikke udfører deres del til tiden, vil der automatisk lyde en alarm, fordi teknologien er bygget til det, så alle relevante spillere i transportkæden vil få besked. På den måde bliver ukendte fejl nemt undgået. Selvfølgelig kan der stadig opstå forsinkelser, men med online modellen, ved du det, så du kan reagere på det, og justere dine planer med det samme.

2. Det du ser, er det du får

WYSIWYG (What You See Is What You Get) var en populær forkortelse i 1980’erne da det første tekstbehandlingsprogram blev udviklet med en grafisk brugerflade, hvor det du så på skærmen også var det, der kom ud på papir – hvis printet.

I en traditionel gammeldags offline bestillingsproces, styrer sælgeren procesen, og mere ofte end ikke, er den service du bestiller lig med den persons incitament. Ud over det, er offline samtaler omkring krav og levering ikke altid en del af den endelige aftale, hvilket giver plads til fortolkning og misforståelse, når godset skal leveres, og ofte også når der skal betales.

Når du bestiller transport hos en online speditør, kan du se alle services, checke priser og transittider, og tilføje transportforsikring, skulle du have brug for det – altsammen i det tempo du foretrækker og når du har lyst. Teknologi ændrer ikke information eller serviceaftaler, så når du finder en dør-til-dør service er det garanteret, at det er fra dør til dør uden overraskelser. Når du finder en pris og betaler med det samme, modtager du en faktura øjeblikkelig, som forsikrer dig om prisen faktisk er den du ser – værdien på tilbudet og fakturaen er altid identisk.

3. Kundeservice til alle

Bedre teknologi betyder mindre omkostninger for enhver speditør. De fleste offline speditører har igangsat initiativer for at skære ned på deres kundebase. Det gøres for at sikre, at alle investeringer giver et positivt afkast. Det betyder desværre, at mange kunder, der ikke køber transport særlig ofte, eller i stor nok kvantitet, bliver spist af med meget begrænset service eller slet ingen service overhovedet.

online speditør

Når effektiv teknologi og automatisering reducerer omkostningerne per kunde, betyder det at det bliver interessant for den online speditør at servicere en større del af markedet. For en online speditør giver det finansielt mening at yde god kundeservice til alle kunder – uanset størrelse. Det er derfor, du ofte vil, når du køber transport online, modtage en højere service og personlig engagement.

4. Præcis og komplet information

En stor succesfaktor indenfor international shipping og transport er kommunikation og effektiv og godt timet indhentning af de informationer, som er nødvendige for at gennemføre transporten. Gammeldags offline speditører har tit problemer med dette, hvilket resulterer i, at kunder oplever manglende kommunikation, forsinkelser og usikkerhed, som bliver til frustration og ofte ekstra omkostninger.

Med god teknologi sikrer en online speditør datastrukturer og disciplin gennem transportkæden. Præcis og korrekt data er derfor tilgængelig, når der er brug for det. Dette øger transparensen for alle involverede, giver hurtig adgang til den nødvendige information og gør kommunikationen mere effektiv.

Når du bestiller transport online, vil du derfor opleve at mere tid vil blive brugt på reel kundeservice og mindre tid på bare at finde de rigtige oplysninger. Både dig og kundeserviceteamet vinder derfor på grund af præcis og komplet information, som er hurtig og let af finde.

5. Det bedste netværk

Både online og gammeldags offline speditører opererer gennem et netværk af agenter og oversøiske partnere. Den traditionelle speditør er typisk i langvarige forhold med nogle få agenter eller et etableret netværk, som ikke kan tilbyde den store fleksibilitet på den korte bane. For eksempel, hvis en partner er blevet valgt, som skal håndtere gods i fjernøsten og der sker fejl i transporten ud af Hong Kong, er det ikke sandsynligt af han/hun bliver udskiftet, hvis servicen ud af fastlandet i Kina er god nok. Dette setup gør det sværere at optimere på netværket, hvilket gør at speditøren nogle gange bliver nødt til at afvise bestillinger eller acceptere bestiller selvom han/hun ved servicen ikke vil blive optimal.

online speditør

En online speditør er ikke afhængig af eget netværk eller langsigtede aftaler. Det modsatte er faktisk gældende. Han/hun er afhængig af kundefeedback og frie markedskræfter istedet for at regulere hvilke services er tilgængelig på hvilke ‘trades’ og transport muligheder. Feedbacken fra transportkøberne bliver modtaget øjeblikkelig og offentliggjort, så alle fremtidige transportkøbere kan bruge denne data i deres beslutningsproces. Hvis en service ikke modtager god nok feedback, vil den glide ned af listen og gøre plads til en anden og bedre service.

Det er derfor feedback konstant bliver efterspurgt og hvorfor online speditører tager det meget seriøst – de ved de er afhængig af den.

6. ‘Less is more’

Når du snakker eller skriver med en gammeldags offline speditør, lærer du at hver eneste transportydelse har utallige konfigurationer og services for at tage højde for alle tænkelige scenarier. Til gengæld bliver udfaldet tit ekstra uventede omkostninger, uendelige emails frem og tilbage, og ugennemsigtig data omkring selve transporten og leveringsdatoerne – som betyder frustration og yderlige udgifter til transportkøberen.

Online speditør transporteca

For online transportservices skulle dette gøres mere simpelt. Faktisk skulle det gøres så simpelt, at services skulle kunne blive præsenteret på en enkelt skærm, så hvilken som helst transportkøber ville kunne forstå præcis hvad han/hun ville få uden brugen for yderlig kommunikation via email eller telefon. Når man gør det mere simpelt, er omfanget af aftalen ikke bare gjort helt klart så den dækker hvad de fleste transportkøbere har brug for, priser bliver også mere overskuelige og gennemskuelige, som fører til en general lavere pris på det samlede transportprodukt.

Når en speditør ikke længere har behov for at sætte en pris, og tilføje en kommision til hvert element i transportydelsen i stedet for bare at give en pris på baggrund af volume eller vægten, f.eks. for en dør-til-dør service (alt inklusiv), bliver alt mere effektivt. Og effektivitet driver omkostninger ud af systemet.

7. Du har betydning

Få fremsynet pionerer leder udviklingen indenfor online transport og shipping. Hele industrien står overfor et massivt paradigmeskift hvor gennemsigtighed, simplicitet og belejlighed bliver de store faktorer i transportkøberes beslutningsproces.

Som pioner betyder hver eneste transaktion meget. Når du bestiller transport og shipping online er du, og din forsendelse, derfor vigtig for os – hvilket du vil kunne mærke.

Vi ser frem til at kunne byde dig velkomme til gruppen af innovative transportkøbere som bestiller shipping online.