Gør op med urimelige fragtpriser!

Fragtfælden

Desværre oplever vi med jævne mellemrum at blive kontaktet af nystartede importører, som er havnet i ‘Fragtfælden’: En situation hvor du pludselig står over for en stor uventet ekstraomkostning for at få dit gods udleveret. Nedenfor hjælper vi dig til at gennemskue dit transporttilbud og styre uden om den berygtede ‘Fragtfælde’.

Måske står du over for at skulle importere for første gang? Eller måske du lige har skiftet til en ny leverandør, som du endnu ikke har opbygget en tillidsfuld relation til? Uanset hvad, så giver vi dig her en udførlig guide til sikker import, som kan komme til at spare dig mange penge, hvis du er ny i importbranchen og ikke helt har styr på de internationale handelsbetingelser – og hvilke af disse, som sikrer dig, at du ikke bliver taget ved næsen, når du importerer fra Asien.

‘Fragtfælden’ kort fortalt

I bund og grund kan man beskrive ‘fragtfælden’ som den situation du havner i, når du betaler din leverandør for at stå for transporten, og du herefter ender med at blive opkrævet et urimeligt højt beløb for at få dit gods udleveret, når det ankommer til Danmark. Dette resulterer i, at dine samlede transportomkostninger kommer til at overstige både hvad du forventede, men også hvad transporten burde have kostet, hvis du havde stået for transporten selv. Nedenfor gennemgår vi, hvad der reelt sker i sådan en situation, og hvordan du undgår at ryge i ‘Fragtfælden’, samt hvilke handelsbetingelser, der er mest gavnlige for dig som importør.

Et eksempel på ‘Fragtfælden’

Du skal, som nystartet importør, for første gang importere et stort parti tekstiler hjem til din virksomhed i Danmark. Du har opsøgt en leverandør i Shenzhen, og har lavet en bestilling på 4 m3. Imens i forhandler prisen, er din leverandør så venlig at tilbyde at klare fragten for dig, da han har nogle gode forbindelser til transportører i Kina. Han kan tilbyde dig en transportpris på kun 2.000 kroner, og du takker selvfølgelig ja med det samme, da det er en rigtig god pris. Varerne bliver klar til den aftalte tid og kommer afsted med skib mod Danmark.

Omkring 40 dage senere får du et opkald fra en dansk speditør, som meddeler dig, at dit gods befinder sig på hans pakhus, og at det er klar til levering – men… først skal du lige betale leveringsomkostningerne på 7.000 kroner! Det kan du selvfølgelig ikke forstå, for du har jo allerede betalt din leverandør for fragten én gang. Og selv hvis du skulle betale leveringsomkostningerne i Danmark, så synes du, at beløbet er alt for højt for blot en udbringning – i så fald vil en stor del af varernes profit jo allerede være væk.

Du forhører dig rundt omkring i branchen og får at vide, at de lokale omkostninger, inklusive fortoldning og udbringning normalt koster maximum 1.200 kroner. Derfor vender du tilbage til den danske speditør og fortæller ham, at det ikke kan være rigtigt, at du skal betale 7.000 kroner for noget, som ikke burde koste mere end 1.200 kroner, og at du desuden allerede har betalt for fragten én gang. Til det kommer speditøren blot retur med en meddelelse om, at han skal have sin betaling, inden du kan få dine varer udleveret.

Summa summarum, nu skal du beslutte om du vil betale de 7.000 kroner, eller om du vil lade speditøren beholde dine fine nye tekstiler… Det er vist det man kalder en ‘lose-lose situation’.

china transportation trap

Hvad er det, der reelt sker?

‘Fragtfælden’ opstår som regel som resultat af, at du er ny og uerfaren på importmarkedet, eller fordi du lige har skiftet leverandør og endnu ikke har opbygget et tillidsfuldt forhold til vedkommende endnu.

Det der reelt sker er, at din leverandør tilbyder dig at stå for for fragten enten til en fordelagtig pris, eller nogle gange helt gratis. Og når det lyder for godt til at være sandt, så er det det som regel også!… Det din leverandør i mellemtiden gør er at arrangere en dør-til-havn transport, også kaldet CFR eller CIF. Det vil med andre ord sige, at dine varer kun bliver sendt frem til (luft)havnen i Danmark, og ikke hele vejen til din adresse, som du formentlig forventede var aftalen.

Derfor er det så vigtigt at have styr på de internationale handelsbetingelser, også kaldet incoterms.

Når du får din leverandør til at arrangere transporten, kontakter han sin kinesiske speditør og anmoder om en pris på din forsendelse. Den kinesiske speditør finder en pris på 3.000 kroner for den respektive forsendelse, men sender alligevel et tilbud retur på 2.000 kroner, og tilbyder endvidere din leverandør et kickback på 1.000 kroner som tak, hvis den kinesiske speditør må klare fragten. Som du kan se, er dette en rigtig god forretning for din leverandør, hvorfor han naturligvis glædeligt accepterer tilbuddet, og sælger dette tilbud videre til dig for 2.000 kroner.

Når den kinesiske speditør har vundet ordren, kontakter han sin danske speditør-partner, og tilbyder ham at behandle forsendelsen, såfremt han betaler et gebyr på 4.500 kroner. Det takker den danske speditør ja til, og når din forsendelse ankommer til Danmark, får du en ekstra regning på 7.000 kroner for leveringen af dit gods, hvoraf den danske speditør sender de 4.500 kroner retur til den føromtalte kinesiske speditør. Den danske speditør kan i princippet prissætte leveringsomkostningerne som han vil, fordi han nu har kontrol over dine varer, og forventer at du vil betale næsten hvad som helst for at få udleveret dine varer.

Fragtfælden

Nu står du tilbage med en stor uventet omkostning og en rigtig dårlig oplevelse. For transporten af dine nyindkøbte varer, som du forventede kostede de 2.000 kroner, du betalte til din leverandør, endte i stedet med at koste dig 9.000 kroner (2.000 til din leverandør + 7.000 til den danske speditør). Alt imens alle andre involverede har tjent gode penge på, at du hoppede i “Fragtfælden” med begge ben – øv…

Din kinesiske leverandør har tjent 1.000 kroner mere end han burde på transporten, han solgte dig, uden det kickback, han fik tilbage fra sin kinesiske speditør.

Den kinesiske speditør har tjent 2.500 kroner mere end han burde: 4.500 kroner fra den danske speditør, plus 2.000 kroner fra din kinesiske leverandør, minus 1.000 kroner i kickback han betalte tilbage til din kinesiske leverandør, minus 3.000 kroner som fragten reelt skulle koste.

Den danske speditør har tjent 1.300 kroner mere end han burde: 7.000 kroner som du har betalt ham, minus 4.500 kroner han har betalt til den kinesiske speditør, minus de 1.200 kroner som leveringsomkostningen i Danmark i virkeligheden burde have kostet.

Havde du stået for transporten selv, ville det have kostet dig 3.000 + 1.200 (standard for lokale omkostninger, inklusiv fortoldning og udbringning) = 4.200 kroner, hvoraf der er indregnet profit til både den kinesiske og den danske speditør.

Vores anbefaling til at styre uden om ‘Fragtfælden’

Så hvordan undgår du at ende i denne ærgerlige situation? Det gør du ved at insistere på at håndtere fragten selv, og på den måde få fuld kontrol over din forsendelse. Du skal påtage dig ansvaret for fragten og aftale med din leverandør om din forsendelse skal sendes på FOB, EXW, eller ‘EXW uden afhentning’-terms. Alle tre handelsbetingelser inkluderer levering til din ønskede adresse, og på den måde undgår du, at dit gods bliver ‘fanget’ i (luft)havnen. Når aftalen er i hus og du har fået det på skrift, kontakter du en dansk speditør og får vedkommende til at klare hjemtransporten.

Går du til en ‘traditionel’ speditør i branchen, skal du huske at bede om en all-in pris, så der ikke kommer uventede ekstraomkostninger. Se f.eks. et eksempel på et pristilbud fra en speditør. Kan du lure hvad de enkelte beløb dækker over?

Booker du din transport hos Transporteca, får du altid en all-in pris, og vi garanterer, at der ikke kommer nogle uventede ekstraomkostninger. Transporteca giver dig desuden mulighed for at booke din transport direkte online, hvor du nemt kan skifte mellem de forskellige handelsbetingelser: FOB, EXW og ‘Ex-works uden afhentning’, alt efter hvad du og din leverandør bliver enig om.

Hvad gør jeg, hvis jeg er endt i ‘Fragtfælden’?

Er du havnet i Fragtfælden, findes der desværre ikke nogen nem udvej, og i nogle tilfælde slet ingen. Hvad man kan forsøge at gøre er at nægte at betale leveringsomkostningerne, men i så fald skal du også være klar til at afskrive godset. Stiller du dig på bagbenene, vil nogle speditører måske være villige til at indgå en forhandling, da de jo reelt set ikke har noget at bruge dit gods til og formentlig bare gerne vil af med godset – dog ikke for enhver pris. De skylder jo den kinesiske speditør nogle penge, som de som minimum skal have tjent ind. Således vil din eneste og bedste mulighed være at forsøge at forhandle med den pågældende speditør og ‘true’ med at nægte leveringen af godset. På denne måde kan du – i bedste fald – ende med få en reduktion i leveringsomkostningen. Dette er der dog desværre ingen garanti for, men vil typisk afhænge af den pågældende speditør, du forhandler med.

Konklusion

Når du ender i Fragtfælden, er det som beskrevet ovenfor fordi din leverandør reelt sælger dig en billig transport på CFR/CIF-termer (frem til havnen), dog med den hage, at du faktisk ender med at betale for transporten (igen), når godset skal udleveres.

Selvom det kan virke fristende, hvis din leverandør tilbyder dig en fordelagtig pris på transporten, eller endda tilbyder dig fragten kvit og frit, så tak pænt nej, for som ovenstående forklarer, så vil du i mange tilfælde komme til at betale for fragten alligevel – og det vil blive væsentligt dyrere, end hvis du selv tager ansvaret og arrangerer din transport selv.

Fragtfælden

Hvis din leverandør alligevel insisterer på at betale fragten, så er det meget vigtigt, at du sikrer dig, at han tilbyder fragten hele vejen til din adresse i Danmark, også kaldet en DAP-forsendelse, og ikke på CFR eller CIF-terms! På denne måde sikrer du dig, at dit gods ikke strander i (luft)havnen, og at du ikke skal betale en stor sum penge, for at få det udleveret.

Der er bred enighed om, at denne ‘metode’ er moralt uacceptabel, men om det direkte er ulovligt, er mere tvivlsomt – og det vil i alle tilfælde være umuligt at bevise. Så husk fremadrettet altid at købe dine varer på handelsbetingelser, som indbefatter levering. Tag ansvar for fragten, så du selv har kontrol over dit gods og frit kan vælge en dansk speditør til at klare transporten for dig. Hos Transporteca får du altid levering direkte til døren og en all-in pris, så du slipper for uventede omkostninger.