Undgå uventede omkostninger

Containerfragt - find priser og book direkte online

Er du på udkig efter containerfragt til dit gods? Eller måske du blot er ude og snuse efter de aktuelle containerpriser? Uanset hvad, så er du kommet til det rigtige sted! Vores online prisberegner giver dig mulighed for at søge priser og booke transport af containere direkte online. Du skal blot finde den service, der passer dit behov, så klarer Transporteca resten og tager sig af alt praktikken omkring din kommende FCL-forsendelse.

I følgende artikel gennemgår vi det, du skal vide omkring containerfragt: Fordelene ved at sende dit gods med en container, hvilke typer containere, der findes, samt hvordan containerpriserne beregnes.

Hvad koster en containertransport?

Hos Transporteca samarbejder vi med et stort antal forskellige konkurrencedygtige udbydere af containertransport. Og nu kan du få en pris på transport af en container med kun ganske få tastetryk og helt uden ventetid. Udfyld formularen nedenfor og få et uforpligtende tilbud direkte på skærmen.

Fordelene ved containerfragt

Der er mange fordele ved containerfragt. De mest markante vedrører sikkerhed, transittid og pris. Vi uddyber fordelene ved FCL herunder.

Sikkerhed

Containerfragt regnes generelt for en meget sikker form for godstransport, idet containeren fungerer som en fysisk barriere og dermed beskytter godset mod dårligt vejr, temperatursvingninger, brand, tyveri eller anden påvirkning under håndtering og transport.

Når dit gods er lastet i containeren, lukkes dørene med en plombe (container seal), som efterfølgende kun kan åbnes med en boltsaks. På den måde er der langt større sikkerhed for, at containeren ikke åbnes under transporten, og i hvert fald kan plompen bekræfte, om containeren har været åbnet under transit eller ej. Vi har således at gøre med en tillukket jernkasse, der er placeret vandret og stabilt under transit, og på den måde reduceres risikoen for skader, tab og tyveri.

Transittiden for FCL versus LCL

Ser man på transittiden for henholdsvis FCL (Full Container Load) og LCL (Less than Container Load), kan der tilmed være lidt tid at spare, når man booker en fuld container. Det skyldes, at containeren ved LCL-fragt skal ind forbi speditørens lager og åbnes, tømmes og sorteres, inden godset kan leveres til de respektive kunder. Derimod kan en FCL-forsendelse sendes direkte til levering, når den ankommer i havnen i destinationslandet.

En anden grund til, at leveringstiden kan være længere ved LCL frem for FCL er, at når man sender stykgods, deler man containeren med andre importører/eksportører, og hvis deres gods, af den ene eller anden grund, giver anledning til at skulle tjekkes eller kræver speciel håndtering, kan det medføre, at dit gods bliver forsinket.

Uanset om du sender FCL eller LCL, kan du forvente en transittid på mellem 35-50 dage ved en transport fra f.eks. Kina. Og sammenligner man de to, kan du regne med at transittiden for FCL generelt er 3-5 dage kortere end ved LCL.

Pris på containerfragt

På grund af de håndteringsomkostninger, der er forbundet med LCL-forsendelser (blandt andet ‘destination fees’) er det ikke en dum ide at undersøge mulighederne for at sende en fuld container, hvis du sender store volumener. Faktisk kan det sagtens give mening at sende en fuld container, selvom du ikke kan fylde den helt op. LCL-forsendelser på omkring 15 kubikmeter og derover vil ofte koste lige så meget eller mere end en 20-fods container – selvom den kun er halv fyldt.

LCL er en rigtig god løsning til mindre forsendelser. Her deler du nemlig en container med andet gods, der skal samme sted hen, og på den måde kan man ‘splitte’ omkostningerne med andre. I modsætning til FCL, der normalt har en fast sats pr. container, baseres prisen for LCL på volumen (kubikmeter). Derfor er LCL-forsendelser en omkostningseffektiv løsning til mindre forsendelser, da du kun behøver at betale for den plads, du optager i containeren. Samtidig er det næsten altid billigere end luftfragt.

Typisk vil man til gengæld se, at der opkræves 2-3 gange mere pr. kubikmeter ved LCL-forsendelser, end der gør ved FCL-forsendelser. Det skyldes (blandt andet) de mange tillæg, der påløber en LCL-forsendelse: Port Service Charge, Terminal Handling Charge, Terminal Security Fee, Import Processing Fee, bare for at nævne nogle få. Og med god grund. Arbejdsbyrden er ganske enkelt større ved LCL: Der skal kombineres flere forsendelser i én container, det kræver behandling af flere forskellige dokumenter, og containeren skal tømmes og sorteres i ankomsthavnen, før godset igen skal pakkes til levering. Derfor vil der ofte være flere omkostninger ved at sende 15 m3 LCL frem for en fuld 20-fods container.

containerfragt

Priseksempler på containerfragt
Herunder har vi samlet nogle priseksempler på henholdsvis LCL og FCL fra Kina til Danmark for at illustrere, at det kan betale sig at undersøge mulighederne for FCL, når din forsendelse når op omkring 15 m3:

15 m3 FOB Shanghai med levering i Købehavn:
DKK 12.824

18 m3 FOB Shanghai med levering i Købehavn:
DKK 15.043

20 fods container FOB Shanghai med levering i København:
DKK 15.173

15 m3 EXW Shanghai med levering i Købehavn:
DKK 19.076

20 fods container EXW Shanghai med levering i København:
DKK 19.765

Hvilke containertyper findes der?

Uanset hvad du skal transportere, vil det næsten altid være muligt at finde en containertype, der matcher dit specifikke behov. Der findes mange forskellige typer af containere. Herunder er der især to typer containere, der dominerer på søfragten: Nemlig en 20-fods container og en 40-fods High Cube container. Disse to tørlastcontainere udgør over 80% af verdens containerflåde og vil derfor ofte være dem med mest relevans for dig.

En 20-fods container er 20 fod lang, svarende til godt 6 meter, og har et rumfang på 33 kubikmeter. Det svarer til indvendige mål på L 5,90 m x B 2,35 m x H 2,39 m. I praksis skal du dog ikke forvente at kunne udnytte mere end 90 % af pladsen, idet det vil være praktisk umuligt at pakke en container uden at undgå spildplads. Forvent i stedet at containeren kan rumme mellem 25-30 kubikmeter, alt efter hvilken godstype det er, og hvordan det er pakket. F.eks. kan den rumme 11 europaller. Yderligere er det værd at nævne, at en 20-fods container har en vægtbegrænsning på 28 tons, hvilket svarer til ca. 1 ton pr. kubikmeter. Dette gør containeren særligt velegnet til meget tungt gods, som f.eks. metal, træ og papir.

En 40-fods High Cube container er – som navnet angiver – 40 fod lang. Det svarer til lidt over 12 meter. Denne containertype er den mest almindelige og udgør over halvdelen af containerflåden på verdensplan. ‘High Cube’ betegnelsen angiver, at containeren er 9,5 fod høj (dvs. knap 3 m) og således én fod højere end 20-fods containeren og den ‘normale’ 40-fods container, som begge er 8,5 fod høje. Med de mål rummer High Cube-containeren hele 76 kubikmeter, men ligesom ved 20-fods containere, skal du heller ikke her regne med at kunne udnytte samtlige kubikmeter. Afhængigt af hvilken type gods, du skal transportere, kan du forvente maksimalt at kunne laste omkring 68 kubikmeter, eller f.eks. 23 europaller. Se alle containermål og information om lastekapacitet herunder:

20-fods container
Indvendig længde: 5.89 m
Indvendig bredde: 2.33 m
Indvendig højde: 2.38 m
Dør bredde: 2.33 m
Dør højde: 2.28 m
Kapacitet: 33.2 m3 (28 m3 i praksis)
Taravægt: 2.300 kg
Maks godsvægt (ekskl. taravægt): 28.000 kg

40-fods container
Indvendig længde: 12.01 m
Indvendig bredde: 2.33 m
Indvendig højde: 2.38 m
Dør bredde: 2.33 m
Dør højde: 2.28 m
Kapacitet: 67.7 m3 (58 m3 i praksis)
Taravægt: 3.750 kg
Maks godsvægt (ekskl. taravægt): 26.700 kg

40-fods HQ container
Indvendig længde: 12.01 m
Indvendig bredde: 2.33 m
Indvendig højde: 2.69 m
Dør bredde: 2.33 m
Dør højde: 2.56 m
Kapacitet: 76.4 m3 (68 m3 i praksis)
Taravægt: 3.940 kg
Maks godsvægt (ekskl. taravægt): 28.560 kg

Andre containertyper

Til de lidt mere usædvanlige forsendelser, findes der naturligvis andre dertil passende containertyper. Herunder lister vi nogle af de mest brugte:

Kølecontaineren: Denne anvendes primært til transport af kød, frugt, grønt og mange andre fødevarer og gods, som skal transporteres nedfrosset eller blot nedkølet.

Tankcontaineren: Denne bruges til transport af væsker, primært kemikalier.

Flatracks: Denne containertype bruges som en slags ‘gulv’ på containerskibet. Den anvendes til gods, der er for bredt eller for højt til at kunne være i en almindelig container. F.eks. et skibsanker eller en bulldozer.

Open Top-containeren: Denne kan beskrives som en container uden tag. Den anvendes normalvis til meget langt gods, der således med fordel kan lastes via toppen af containeren ned gennem taget. Det kan eksempelvis være rør eller træstammer.

Open Side-containeren: På denne containertype vil én af siderne være erstattet af en plastikdug. På den måde er det muligt at laste containeren fra siden med en gaffeltruck.

containerfragt

Hvilken container passer til mit behov?

Hvis du er i tvivl om, hvornår du skal vælge hvad, så kan denne tommelfingerregel for valg af container formentlig hjælpe dig:

Hvis dit gods fylder 30 kubikmeter eller derover, bør du vælge en 40-fods HQ container.
Hvis dit gods fylder mellem 15-30 kubikmeter, vil en 20-fods container være passende.
Hvis dit gods fylder mellem 12-15 kubikmeter, anbefaler vi, at du undersøger mulighederne for både LCL og FCL. På den måde er du sikret den mest fordelagtige løsning til din godstransport.
Hvis dit gods fylder mellem 1-10 kubikmeter, vil det formentlig være den bedste løsning at sende dit gods som stykgods (LCL).

Hvordan beregnes priserne på containerfragt?

Forskellige faktorer udgør prisen på din containerfragt. Prisen vil f.eks. afhænge af udbud og efterspørgsel, den pågældende containertype, transportprocessens elementer samt relevante tillæg. Vi uddyber, hvordan prisen for containerfragt beregnes herunder.

Udbud og efterspørgsel

Prisen for at sende en container kan variere en hel del. Det skyldes først og fremmest princippet om udbud og efterspørgsel. Det er rederierne, der fastsætter søfragtsraterne og typisk ser man, at der skrues op for raterne i starten af måneden, hvorefter de falder i takt med, at behovet for at sælge ud stiger. Søfragtsraterne kan svinge op til mellem USD 500-1.000 pr. måned. Når du søger efter priser på transporteca.dk, kan du se disse svingende priser måned for måned, hvor raterne opdateres i overensstemmelse med rederiernes udbudspriser.

Containertypen

Til forskel fra stykgods (LCL / Less than Container Load), hvor prisen beregnes på baggrund af volumen og vægt, er prisen for containertransport fastsat på baggrund af containertypen. Det vil mere præcist sige, at vægten for containerfragt er underordnet, så længe den ikke overstiger max vægten på henholdsvis 28 tons for en 20-fods container og 26 tons for en 40-fods HQ container. I stedet fastsættes prisen ud fra den pågældende containertype.

Transportprocessens delelementer

For at forstå sine transportomkostninger til fulde, kan man med fordel opdele transportprocessen i de forskellige skridt, der tilsammen danner baggrund for den samlede pris af hvilken som helst oversøisk import- eller eksportforsendelse. Hvert skridt er ofte yderligere opdelt, hvoraf nogle omkostningerne er direkte relateret til den fysiske håndtering og transport af lasten, mens andre omkostninger er til myndigheder eller tillæg, som speditørens underleverandører fakturerer.

Herunder lister vi de 7 elementer, der tilsammen udgør prisen for oversøisk containertransport:

  1. Afhentning på afsenders adresse
  2. Lokale håndteringsomkostninger i afsenderlandet. Herunder håndtering af containeren fra den indleveres på havnen, til den lastes på skibet.
  3. Toldbehandling i afsenderlander
  4. Selve søfragten
  5. Toldbehandling i modtagerlandet
  6. Lokale håndteringsomkostninger i modtagerlandet. Mere bestemt håndtering af containeren fra den lander i havnen, til den anbringes på bilen til levering
  7. Levering på modtagers adresse

Som nævnt udgør hver enkelt del af transportprocessen en separat omkostning, og den samlede omkostning (total landed cost) findes således ved at summere de enkelte dele. For at imødekomme uventede omkostninger er det vigtigt, at afskiber og modtager aftaler, hvem der afholder hvilke omkostninger. Det gør man i praksis ved at blive enige om, hvilke handelsbetingelser (Incoterms) der handles på, da disse angiver præcist, hvornår ansvar og omkostninger overgår fra sælger til køber. Dette bør man aftale tidligt i forløbet, og inden man booker transporten.

containerfragt

For en mere detaljeret gennemgang kan du med fordel læse vores artikel om de 7 skridt i transportprocessen. Her får du det store overblik over, hvad der er inkluderet i den pris, du betaler, og hvilke omkostninger der skal afregnes senere.

En verden af tillæg

Sidst men ikke mindst påvirkes prisen for containerfragt desuden af diverse tillæg (surcharges). Herunder lister vi nogle af de mest kendte:

  • Congestion: Opkræves hvis mange skibe anløber sammen havn og havnen dermed er udsat for tung trafik
  • War risk surcharge
  • Peak season surcharge
  • BAF (Bunker Adjustment Factor): prisjustering på baggrund af brændsstofspriser
  • CAF: Currency Adjustment Factor: prisjustering på baggrund af valutaudsving
  • CFS fee: Container freight station fee – håndtering afskibningen i pakhuset (kun ved LCL)
  • Fuel: Dækning af midlertidige høje brændstofudgifter til lastbiler
  • Security: Midlertidig øgede omkostninger for sikkerhed, f.eks. ekstra vagter eller forsikringspræmie
  • Environmental surcharges: Typisk besluttet af myndighederne

Hertil findes et hav af andre tillæg, som både rederier og speditører bruger hyppigt. Som ny importør kan det være svært at overskue alle de forskellige tillæg, og hvad de dækker over. Det har vi forsøgt at gøre op med hos Transporteca. Vi har taget højde for alle tillæg i dit transporttilbud og samlet alle omkostninger, for at gøre det overskueligt for dig.

Book containerfragt med Transporteca

Hvis du sender store volumener, anbefaler vi, at du undersøger mulighederne for FCL-transport, da det kan give dig nogle stordriftsfordele. Hvis din forsendelse derimod er relativt lille bør du holde dig til LCL. Den generelle antagelse er, at du altid bør vælge FCL, når din forsendelse fylder 15 m3 eller derover.

Når du booker containertransport på Transporteca, får du altid en all-in pris. Du skal ikke bekymre dig om alverdens tillæg og uventede ekstraregninger – alle omkostninger er medregnet i dit tilbud. Du kan endda søge priser og booke din containerfragt direkte på portalen. Angiv blot, hvor containeren skal fra og til samt containertype og vægt, hvorefter du får din pris direkte på skærmen.

Hvis vi i et enkelt tilfælde ikke har de containerpriser, du søger, tilgængelige online, vender vi retur med et tilbud hurtigst muligt.

Hvis du har spørgsmål til din kommende transport eller til containerfragt generelt, er du altid velkommen til at kontakte os på [email protected]. Vi sidder klar til at hjælpe.