Her Får Du Et Hurtigt Overblik

Hvad er en speditør?

Ordet speditør har sin oprindelse i det italienske “Spedizione”, som på dansk betyder ekspedition eller forsendelse. I praksis dækker ordet “Speditør” (engelsk: freight forwarder) både over en person og et firma, som beskæftiger sig med transport af varer nationalt eller internationalt.

Hvad er en speditør?

En speditørs opgave er at formidle og organisere transport af varer for andres regning. Det vil sige, at speditøren skal have afhentning hos leverandøren, fortoldning hos myndighederne, håndtering i pakhuset samt pladsen på skibet, flyet eller lastbilen til at hænge sammen. Ofte står speditøren ikke selv for de enkelte elementer af servicen, men køber ydelserne hos underleverandører. Således oplever kunden købet af transporten som ét sammenhængende produkt, på trods af, at der som regel er flere forskellige aktører involveret i transportprocessen.

En speditør adskiller sig fra de virksomheder, der ejer transportaktiverne – dvs. lastbiler, skibe, toge, fly og lagerfaciliteter – ved ikke at behøve at eje eller drive nogle aktiver. Speditøren køber plads på de forskellige transportmidler, sætter dem sammen til en samlet pakke, tilsætter dokumenthåndtering og sælger en samlet transportløsning videre til sin kunde.

Teoretisk set kan en speditør derfor blot være “en person med en mobiltelefon og en email-adresse”. I praksis kræves der dog en del mere. De fleste speditør vælger normalt at eje og drive nogle af aktiverne, oftest lageret på deres hovedmarked.

Speditøren står som regel for al kommunikation med kunden – og gør speditøren sit arbejde godt, så opdager man som kunde aldrig, hvor mange led der egentlig skal bindes sammen for at lasten kommer fra A til B til den aftalte tid og uden meromkostninger.

Typer af speditører

Speditører findes i mange forskellige afskygninger, lige fra det store verdensomspændende speditionsfirma med hundredvis af kontorer og flere hundrede tusinde medarbejdere på verdensplan over de nationale selskaber til det helt lille firma med én mand, en mobiltelefon og (måske) en varevogn.

I speditørernes internationale superliga finder man selskaber som DHL, Kuehne & Nagel, Schenker og Panalpina. Det er alle sammen europæiske selskaber med kontorer i hele verden som kan levere en ‘komplet pakke’, hvor du kan få transporteret dit gods fra ét sted i verden til et hvilket som helst andet sted i verden. De eneste danske selskaber i denne liga er DSV og Mærsk.

I toppen af den danske liga findes selskaberne Scanglobal, Prime Cargo, Blue Water Shipping, Alpi og Leman. Disse selskaber har deres hovedkvarter i Danmark samt egne kontorer i udvalgte byer – typisk i Kina og USA – men bruger ellers tredjepartsagenter til at dække resten af verden.

speditør

Til slut findes der et stort antal mindre speditører, som typisk har ét kontor i Danmark og bruger agenter til at håndtere alt deres oversøiske gods.

Hvilken speditør skal jeg vælge?

Det essentielle spørgsmål er: hvad udgør en god speditør? En speditør – hvad end det er en person eller et firma – skal grundlæggende kunne sit ‘håndværk’, hvilket vil sige at kunne flytte godset fra A til B indenfor den aftalte tid og til den aftalte pris. Når det så er sagt, så må man erkende at 90% af en speditørs arbejde er kommunikation. Om kommunikationen foregår personligt over telefonen eller med automatisk opdateringer fra et IT-system via mail eller hjemmeside, er ofte mindre vigtigt. De fleste transportkøbere kan acceptere afvigelser så længe de bliver informeret i tide. Det væsentligste kriterium for valg af speditør bør derfor være personens eller virksomhedens evne til proaktivt at informere sine kunder.

Vi anbefaler at du bruger dit netværk til at få anbefalinger på to eller tre speditører, og undersøg hvad andre kunder mener om deres kommunikation og services. Undersøg derefter deres priser og transittider, og brug lidt energi på at finde ud af om de netop er gode til den transport-løsning du søger, f.eks. import fra Kina.

Hvad siger vores kunder?