Nybegynderens komplette guide

Import fra Hong Kong

Denne artikel har fokus på import fra Hong Kong. Som nybegynder er International handel ikke altid ligetil, og det er nemt at ryge i fælderne, mens du går gennem transportprocessen. Dog kan lidt forberedelse gøre underværker og styre dig uden om faldgruberne forbundet med import. Nedenfor har vi fremhævet de væsentligste forhold, som du som importør bør være opmærksom på, for at få en problemfri førstegangsoplevelse med din import fra Hong Kong.

Hong Kong som handelspartner

Regionen Hong Kong er delvist selvstyrende med sin egen valuta samt sit eget skatte- og retssystem – dog stadig under Kinas kontrol, og beliggende i det sydlige Kina. Hong Kong beskæftiger verdens mest travle lufthavn for international godstransport og har tilmed en af verdens mest aktive containerhavne. Det skyldes blandt andet at Hong Kong er en ‘frihavn’, som betyder at alle varer, som bevæger sig ud og ind af Hong Kong er fritaget for toldkontrol og -behandling, hvilket gør Hong Kong til et attraktivt handelscentrum. Hong Kong har tilmed et af de laveste skattesatser og et af de simpleste skattestrukturer i verden.

Hong Kong som handelspartner

Læs meget mere om Hong Kongs handelspolitik her, og for mere information om handel mellem Hong Kong og EU kan du klikke her.

Søfragt eller luftfragt fra Hong Kong?

Når du skal beslutte hvordan du vil tage dit gods hjem, vil følgende to parametre oftest have den største indflydelse på dit valg: hastighed og pris. Ved import fra Hong Kong vil transporten dør-til-dør typisk tage 35-40 dage med søfragt og op til 10 dage med luftfragt – afhængigt af om du vælger en standard- eller en ekspresservice.

FCL eller LCL

Inden for søfragt snakker man typisk om LCL og FCL, som betegner måderne hvorpå man kan afskibe sit gods. FCL (Full Container Load) betegner en fuld container-forsendelse, mens LCL (Less than Container Load) angiver en stykgodsforsendelse, hvor flere importører ‘deles’ om en container.

Som udgangspunkt vil volumen (og vægten) af din forsendelse afgøre hvilken af de to muligheder, som er mest optimal for dig. Tommelfingerregel siger, at forsendelser under 15m3 er mest relevante at sende som stykgods (LCL), hvorimod forsendelser på 15m3 eller større med fordel kan sendes i en eller flere fulde containere (FCL).

Der findes tre forskellige typer af containere: en 20 fods, en 40 fods og en 40 fods HQ, som kan tage henholdsvis ca. 30m3, ca. 60m3 og ca. 70m3, og har en maxvægt på 28.000 kg ved en 20 fods og 26.000 kg ved en 40 fods container.

Søfragt

Ved søfragt udregnes prisen på baggrund af volumen (kubikmeter), altså hvor meget godset fylder. Dette skyldes at vægtbegrænsningen ved søfragt er meget høj (1000kg/cbm), hvorfor vægten typisk ikke vil have nogen indflydelse på prisen – med mindre man selvfølgelig har noget meget tungt gods.

Luftfragt

Skal du i stedet sende dit gods med luftfragt, beregnes prisen ud fra den samlede vægt på din forsendelse. Derfor, jo tungere gods, jo dyrere.

Hvis man stiller sø- og luftfragt over for hinanden kan man som tommelfingerregel sige, at prisforskellen mellem de to fragtformer er stor ved store forsendelser, lille ved små forsendelser, og ved de helt små forsendelser, vil luftfragt typisk være den billigste løsning. Derfor kan det være relevant at undersøge hvor grænsen går ift. hvornår det kan svare sig at vælge luftfragt og hvornår det prismæssigt vil være en bedre løsning af tage sit gods hjem med søfragt. Find priser på sø- og luftfragt via vores online prisberegner her.

FOB eller EXW?

FOB (Free On Board) og EXW (Ex Works) er de to handelsbetingelser som oftest bruges ved Import fra Hong Kong. FOB dækker over en (luft)havn-til-dør service, hvor din leverandør har ansvaret for de lokale omkostninger, hvorimod du selv står for hele transporten fra dør-til-dør ved en EXW-forsendelse.

Som udgangspunkt vil det typisk være mest fordelagtigt for dig, hvis din leverandør har mulighed for at handle på FOB-betingelser, da din leverandør oftest vil kunne levere godset til havnen og klare fortoldningen billigere end en speditør vil kunne tilbyde. Derfor vil de samlede transportomkostninger typisk være lavere ved en FOB-forsendelse – for både dig og din leverandør.

Hvis din leverandør ikke har mulighed for at stå for de lokale omkostninger, så vil den næstbedste løsning være at handle på EXW-betingelser. Ved en sådan forsendelse, vil du typisk få produktet en smule billigere, da leverandøren oftest vil tillægge prisen for de lokale omkostningerne (transport til havnen, håndteringsomkostninger og fortoldning) til din faktura ved en FOB-handel. På den måde får du dine varer billigere ved en EXW-handel, til gengæld vil selve transporten være væsentlig dyrere, da du selv er ansvarlig for hele transportprocessen.

FOB eller EXW

Husk altid at afsøge dine muligheder, så du er sikker på, at du vælger den løsning, som er mest fordelagtig for dig. Derudover er det vigtigt, at du får aftalen på skrift – gerne på fakturaen, så der ikke kan herske tvivl om hvilke handelsvilkår I handler på.

Du kan læse meget mere om FOB og EXW her, hvor vi også guider dig uden om fragtfælden, og når du kender detaljerne på din forsendelse, kan du nemt og hurtigt søge FOB og EXW priser her fra destinationer i hele verden.

Priseksempler på import fra Hong Kong

FOB Hong Kong til Lemvig 3,3 m3 / 830kg – Søfragt
DKK 3.007

FOB Hong Kong til Vejle 20 fods container – Søfragt
DKK 15.200

FOB Hong Kong til Sønderborg 12 m3 / 6.200kg – Søfragt
DKK 9.020

EXW Hong Kong til Hillerød 0,8 m3 / 54kg – Luftfragt
DKK 6.792

Importregistrering

Ved import fra Hong Kong – og 3. lande generelt – er det vigtigt at du registrerer dig som importør på virk.dk for at du kan få dine varer hjem. Når din virksomhed er registreret til import (eller eksport) tildeles du automatisk dit EORI-nummer, som er nødvendigt at have, for at kunne importere varer til Danmark og resten af EU. EORI-nummeret registreres i et nyt fælles EU-register, som sikrer at virksomheder klart og effektivt kan identificeres i hele EU. I Danmark vil dit EORI-nummer typisk være ‘DK’ efterfulgt af din virksomheds CVR-nummer.

SKATs sikkerhedsstillelsesordning

Efter du har importregistreret din virksomhed, skal du også vælge hvordan du ønsker at betale dine told. Ifølge SKAT vælger langt størstedelen af virksomheder at benytte sig af Sikkerhedsstillingsordningen. Det betyder basalt set, at SKAT stiller sikkerhed over for EU ift. at tolden bliver betalt. Gebyret for dette er pr. 2017 3.5 promille af toldbeløbet, og den store fordel er, at du får dine varer udleveret med det samme. Dette står i kontrast til de alternative muligheder, hvor tolden skal betales, inden du kan få dine varer udleveret.

Toldregler

Toldregler

Når du køber varer uden for EU, vil der typisk skulle betales told på varerne ved indførsel i Danmark. Toldens størrelse afhænger af typen af gods, og hvor i verden du importerer fra. Derfor er det nødvendigt at du kender varekoden, for at kunne beregne, hvor meget du skal betale i told.

Til at finde den korrekte varekode og finde svar på hvad der skal betales i importtold, kan du med fordel benytte dig af søgeværktøjet eVITA.

Når du kender varekoden, kan du også søge i TARIC-databasen, som kan give dig oplysninger om diverse toldordninger, herunder eventuelle toldnedsættelser og toldfriheder.

Import fra Hong Kong med Transporteca

Når du har besluttet, hvordan du ønsker at tage dit gods hjem, er næste skridt at vælge en relevant speditør til at klare arbejdet. Her vil prisen ofte komme i spil som en af de afgørende faktorer ift. hvilken speditør, du lægger din booking hos. Men faktisk kan det ofte være en udfordring at få oplyst de totale fragtomkostninger, hvilket betyder at flere importører ender med uventede (mer)omkostninger, inden de kan få udleveret deres gods – hvilket naturligvis resulterer i en kedelig (førstegangs)oplevelse.

Se f.eks. nedenstående eksempel, som er en reel faktura fra en dansk speditør – kan du lure hvad de enkelte gebyrer dækker over?

faktura

For at komme dette til livs, får du altid en all-in pris, når du booker din transport via Transporteca. Vi garanterer at der ikke kommer uventede gebyrer eller ekstraomkostninger, såfremt du har oplyst de korrekte godsdetaljer i din booking. Har du f.eks. booket en afhentning af 1m3, men godset i virkeligheden fylder 3m3, så vil der naturligvis komme en efteropkrævning på differencen. Alternativt, skulle du have bestilt fragt af 3m3, men der kun er tale om 1m3, så vil du naturligvis få differencen refunderet.

Giv vores online prisberegner og bookingportal et skud her, og hvis du finder hvad du søger, kan du altid booke direkte online, hvorefter der automatisk går en mail afsted til den danske speditør samt din leverandør i Hong Kong, så de sammen kan aftalte nærmere vedr. afhenting (EXW) eller levering ved pakhuset (FOB) – alt efter hvilken service, du har bestilt.