Skal du til at importere og fragte varer fra Tyskland – i større eller mindre omfang, kan du med fordel læse denne miniguide, hvor vi har samlet en række råd og vejledninger til at komme godt i gang.
1. Hvordan foregår fragten?
Det er helt overordnet de generelle regler for samhandel med andre EU-lande, som gælder ved fragt fra Tyskland. I EU kan varer bevæge sig frit mellem grænserne med det formål at skabe størst muligt udvalg for forbrugerne.
Fra Tyskland foregår langt den største del af fragten på vej på grund af den korte afstand imellem de to landfaste nabolande.
Du skal være opmærksom på, hvordan dit gods skal afhentes og leveres. Det kommer an på adgangsveje til din leverandør og til leveringsadressen, samt hvad der er af materiel til at laste og lodse bilen.
Er der f.eks. ikke plads til, at en stor lastbil kan komme til, hvor godset skal afhentes, kræver det, at vognmanden benytter en mindre varevogn, og sandsynligvis kører godset via et distributionscenter. Dette kan øge transporttiden og omkostningerne.
Er dit gods af en størrelse, så der skal bruges f.eks. palleløfter til at håndtere det, og har du ikke rampe til at lodse en lastbil, så vil det også være nødvendigt at bestille en lastbil med lift således, at godset kan ’hejses’ ned fra ladet på lastbilen.
Priseksempler på fragt fra Tyskland
Fra München, Tyskland til Aarhus
Lastbil (13,6 meter gardintrailer med 33 pallepladser) – pris DKK 12.500, all-in
Fra Düsseldorf, Tyskland til Helsingør
2 europaller med en højde på 150 cm, 900 kg – pris DKK 1.550, all-in
Fra Berlin, Tyskland til Skagen
2 pakker (2 standard flyttekasser) – pris DKK 825, all-in
2. Moms- og toldregler
Når du køber varer, som skal fragtes fra Tyskland – og altså indenfor EU, skal der ikke betales told. Til gengæld er det vigtigt at være opmærksom på momsen, når du har bestilt dine varer hos leverandøren.
Som importvirksomhed skal du ikke betale den tyske moms på 19 procent og 7 procent for fødevarer, som du undgår du ved at oplyse dit danske CVR nummer til din tyske leverandør (DK + dit 8-cifrede CVR nummer). Leverandøren skal altså udstede en faktura uden moms på købet.
For at købe varer i udlandet med henblik på videresalg, skal du være momsregistreret hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og have et momsnummer (CVR). Tjek fakturaen ved handelen, og skulle det alligevel ske, at der er kommet tysk moms på, kan du søge om at få den tilbagebetalt via momsrefusionen i SKATs TastSelv Erhverv. Det er dog vores klare anbefaling at fjerne momsen fra start.
Når varen er købt skal du selv beregne og angive dansk moms på momsangivelsen samt pålægge moms ved videresalg af dine produkter i Danmark.
3. Hvem har ansvar for hvad ved fragt fra Tyskland?
Det er altid importøren – altså dig som dansk virksomhedsdrivende i dette tilfælde, som har ansvaret for, at varerne overholder danske standarder og er lovlige at indføre herhjemme. En vare, der er lovlig i et andet land, er det ikke nødvendigvis i Danmark også, men hvem har så ansvaret, hvis der sker noget med varerne under transporten? Og hvornår overgår ejerskabet af varen fra sælger til køber?
Når man som handlende virksomheder indgår en aftale på tværs af grænser, er det vigtigt at blive enige om betingelserne for transporten af den handlede vare. Det Internationale Handelskammer (International Chamber of Commerce) står bag de globalt anerkendte handelsbetingelser – Incoterms – som er en række modeller til standardbrug ved alle handler på tværs af grænser.
Afhængigt af hvilke betingelser man vælger, bliver ansvarsforholdet defineret i detaljer og rammerne fastlægges for, hvem der hæfter for at betale for- og arrangere de forskellige led i transporten, samt hvornår ansvarsforholdet overdrages fra sælger til køber. Så i tilfælde af tvivl eller uenighed, er der på den måde helt klare linjer omkring, hvem der hæfter for hvad.
4. Fragt af særlige varetyper
Nogle bestemte varer og produkttyper kræver, at man er særlig opmærksom, når det gælder fragt og import. Som hovedregel er det altid en god ide at undersøge om en vare falder ind under en særlovgivning – og især to kategorier kræver særlig omhyggelighed: fødevarer og farligt gods. Ved import og fragt af disse varegrupper er det let at komme på glat is, hvis man ikke er opmærksom på reglerne.
For at importere fødevarer fra Tyskland til videresalg i Danmark skal din virksomhed være registreret som importør hos Fødevarestyrelsen. Det gøres via en blanket på styrelsens hjemmeside. Derudover skal du også udføre egenkontrol i din virksomhed for at sikre, at fødevarerne overholder al gældende lovgivning, når de omsættes i Danmark.
Import af farligt gods kræver især opmærksomhed på transporten. Det er et kompliceret område, og den bedste løsning er at søge vejledning direkte hos en speditør, som fragter denne type gods fra Tyskland til Danmark. Trafikstyrelsen har ligeledes et sæt regler og vejledning om transport af farligt gods, som er godt at sætte sig ind i.
5. Punktafgifter
Vi danskere valfarter til Tyskland for at handle billigt ved grænsen til privat forbrug, og det kan da også være attraktivt at benytte sig af de billige priser på sukkervarer, alkohol og cigaretter som virksomhed – men pas på, hvis du vil sælge disse type varer i Danmark.
Selv om en vare er billig i Tyskland, selv når du regner fragten til Danmark med, skal du være opmærksom på, at en lang række varegrupper, som blandt andre de nævnte, har den særlige type afgift ’punktafgifter’ tilknyttet, når de bliver importeret til Danmark. Hvis du som virksomhed importerer og fragter en eller flere af de varegrupper, der er punktafgiftspligtige, skal du være registreret hos virk.dk. Det giver dig blandt andet muligheden for at betale afgiften, efter varen fragtes ud af Tyskland, og du kan derfor undgå at bekymre dig om, at betalingen hindrer fragtprocessen.
Visse typer emballage har også punktafgifter tilknyttet, så selv om du har fået styr på selve varetypen, er der muligvis afgift på emballagen også. Alt i alt er det et område, som du bør sætte dig godt ind i og tjekke, når du har klarhed over, hvilke varer du skal have fragtet og inden du påbegynder transporten, så du ikke risikerer at lave fejl. Det kan være en god ide at kontakte SKAT og få lavet et virksomhedstjek i forhold til afgifterne.
6. Transporttid
Tyskland er et geografisk stort marked. Der er derfor også relativt stor forskel på transporttiden fra f.eks. München i syd eller Hannover i nord. Som hovedregel kan man regne med en fragttid på 3-4 dage fra Sydtyskland og 1-2 dage fra Nordtyskland med lastbil.
7. Samhandel med Tyskland
Tyskland er intet mindre end Danmarks største handelspartner og dermed et særligt vigtigt marked for danske virksomheder, både når det gælder import og eksport. I 2011 importerede vi for 111 milliarder kroner fra Tyskland og 113 milliarder i 2012. Omkring en femtedel af både den samlede danske eksport og import foregår via den dansk-tyske samhandel.
På transporteca.dk kan du, når du har tid og mulighed døgnet rundt søge fragtpriser og transportløsninger fra Tyskland til Danmark for din forsendelse. Fragtbestillingen er hurtig og overskuelig: når du har fundet den for dig rigtige fragtpris og transporttid fra Tyskland til Danmark, vælger du ”BESTIL” og bliver herefter trin for trin guidet igennem booking- og betalingsprocessen.
Er prisen på din fragt fra Tyskland ikke tilgængelig, indhenter Transporteca prisen til dig inden for 24 timer. Vi har et bredt, loyalt og professionelt netværk af speditører, der dagligt håndterer fragt fra Tyskland til Danmark, som vi samarbejder med, og vi står naturligvis inde for kvalitet og pris.
På Transportecas fragtportal får du all-in priser. Det vil sige, at på fragt fra Tyskland til Danmark, skal du ikke spekulere over for eksempel vejskat eller olietillæg – alt er indregnet i din pris, med prisgaranti!