Fragt fra Irland kræver ikke det store. Der er dog nogle ting, man skal være opmærksom på, når man importerer fra Irland. Vi har samlet de mest almindelig spørgsmål i denne guide, så du kan komme godt i gang med handlen.
1. Fragtmuligheder
Når du skal have fragtet varer fra Irland til Danmark gælder de generelle regler for samhandel med andre EU-lande. Varerne kan bevæge sig frit mellem landene, og der er altså ingen særlige regler eller undtagelser som træder i kraft her.
Fragten fra Irland kan foregå med både fly, skib, tog og lastbil, og det kan derfor være lidt svært at overskue de mange muligheder og priser, som varierer afhængigt af transportformen. Ofte kommer valget af fragtmetode an på produktet, som skal fragtes, men en god overvejelse uanset produktets type, er hvornår man ønsker sit gods leveret.
Den hurtigste mulighed er kurérservice, hvor prisen også er derefter, hvorimod fragt med en vognmand kan være en billigere løsning, hvis det ikke haster. Det kan derfor være en god investering at planlægge fragt i god tid forud, hvis det er muligt.
2. Hvem skal fragte?
En anden vigtig overvejelse at gøre, når du skal have transporteret dine varer fra Irland, er at finde ud af, hvem der skal stå for selve fragten.
Der er mange virksomheder som tilbyder at fragte gods fra Irland til Danmark. Køber du fragten fra en speditør, bliver godset enten flyttet i speditørens egne biler eller af en vognmand, som er hyret af speditøren. På denne måde opnår du speditørens service og de fordele, som speditøren har forhandlet med vognmanden.
En anden løsning er den uorganiserede transport – også kendt som ’a man with a van’. Dette er grundlæggende en person, som har en varevogn og tilbyder at tage dit gods med på den næste tur fra Irland. Det er en fristende løsning, idet du ofte kan få tilbudt meget lave rater – dog skal du være opmærksom på, at der ofte kommer ekstra uventede udgifter. Dette kunne være færgebilletter eller brændstof. Samtidig er du højest sandsynligt ikke dækket, hvis der skulle gå noget galt undervejs.
Inden du vælger, kan det dog være en god ide at lave en vurdering ud fra forskellige priser fra speditører. Når du ser på, hvor stor en del af prisen, der egentlig går til fragt fra Irland, kan du få en fornemmelse af, om det kan gøres billigere, hvis du selv står for det. Samtidig kan du vurdere, om prisen kan matche dit reelle overskud fra importen. Brug derfor noget tid på at undersøge markedet, inden du går i gang. Hvis du hen ad vejen øger volumen i din import, kan du tage med i vurderingen, at princippet for mængderabat som regel også gælder for fragt.
3. Styr på moms og told?
Når du køber varer indenfor EU, skal du ikke betale told. Til gengæld skal du være opmærksom på momsen, når du har bestilt dine varer hos leverandøren i Irland.
Som importvirksomhed skal du ikke betale den Irske moms VAT (Value Added Tax), og for at sikre, at det ikke sker, skal du oplyse dit CVR nummer til den Irske leverandør. (DK + dit 8-cifrede CVR nummer). Du skal altså være momsregistreret og have et momsnummer (CVR) for at kunne importere varer. Hvis leverandøren spørger om dit VAT nummer, svarer det til din danske virksomheds CVR nummer.
Tjek fakturaen ved handelen, og sker det alligevel ved en fejl, at der er kommet Irsk moms på, kan du søge om at få den tilbagebetalt via momsrefusionen i SKATs TastSelv Erhverv.
Når varen er købt, skal du selv beregne og angive dansk moms på momsangivelsen samt pålægge moms ved videresalg af dine produkter i Danmark. Ved fragt indenfor EU, skal du betale moms på selve transporten.
4. Hvem har ansvaret?
Det er altid importøren, som har ansvaret for, at varerne overholder danske standarder og er lovlige at indføre i Danmark. En vare, der er lovlig i Irland er det ikke per automatik i Danmark også.
Ansvaret for varerne under selve transporten afgøres af de betingelser, som er aftalt imellem afsender og modtager i handelsaftalen. Det Internationale Handelskammer (International Chamber of Commerce) står bag de globalt anerkendte handelsbetingelser – de såkaldte Incoterms – som er en række modeller til standardbrug ved alle internationale handler.
Afhængigt af, hvilken model eller klausul man vælger, defineres ansvarsforholdet i detaljer og rammerne for, hvem der hæfter for at betale for- og arrangere de forskellige led af transporten. På den måde er der helt klare linjer omkring, hvem der hæfter for hvad, hvis der skulle opstå tvivl eller uenighed.
5. Forsikring
Ved vejtransport er speditøren eller vognmanden som udgangspunkt ansvarsbegrænset til et beløb op til grænsen aftalt under CMR konventionen (Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road), hvilket svarer til DKK 70 per kg.
Er værdien af dit gods plus transporten mere end denne grænse, så skal du overveje at tegne transportforsikring. Den kan tegnes enten som en del af din lagerforsikring, eller separat. Bestiller du f.eks. fragt fra Irland her på portalen, har du mulighed for at tilvælge transportforsikring inden du gennemfører bestillingen.
Prisen for forsikringen afhænger af godsets værdi, men ved f.eks. en værdi op til kr.25.000 er prisen ca. kr.130,-.