Et transportfirma er et selskab som driver flåderne af de forskellige transportmidler eller sælger samlede transportydelser. De forskellige typer af transportfirmaer er meget forskellige i størrelse, opbygning, kultur, ejerskab og ledelse.
Vognmand
Begrebet vognmand bruges typisk om et firma, der ejer en flåde af køretøjer til transport af passagerer eller gods. Indenfor passagertransporten er vognmanden typisk indehaver af en flåde af taxaer eller busser, mens det indenfor godstransport drejer sig om lastbiler.
En vognmand kan i princippet også være en enkelt chauffør, som ejer sin egen trækker og lever af at køre for andre. De store danske vognmænd ejer typisk et par hundrede trækkere og tre gange så mange sættevogne. I udlandet er der dog vognmænd med tusinder af lastbiler.
En vognmandsforretning er ofte en familieejet og familieledet virksomhed, som stadig bærer grundlæggerens navn.
Et par danske eksempler er Ole Larsen, Alex Andersen og Kim Johansen. Danske Fragtmænd bruger en anden model, da deres ejerkreds består af 43 individuelle vognmænd.
Containerrederi
Et containerrederi benævnes også Shipping Line eller Linjerederi. Selv om der reelt er nogle forskelle mellem disse begreber, så betegner det populært en virksomhed som ejer og/eller driver skibe, som transporterer containere rundt i verden.
Driften af et containerrederi er ekstrem kapitaltung. Et enkelt moderne containerskib, som kan transportere 20.000 containere ad gangen, koster cirka 1 milliard kroner. Der skal cirka 12 af dem til for at levere en service med ugentlig afgang fra Fjernøsten til Nordeuropa, altså en samlet kapitalbinding på 12 milliarder kroner.
Derfor er næsten alle containerrederier del af en eller flere alliancer, hvor de deler omkostningerne. I en alliance kan 4 rederier så hver indsætte 3 skibe og hver især få 5.000 containere om ugen. Det reducerer deres risiko og øger størrelsen af deres netværk betydeligt.
Udover de helt store containerrederier, som transporterer containere mellem kontinenterne, findes også en bred vifte af såkaldte feeder-rederier, som transporterer containere fra de store hovedhavne, eksempelvis Rotterdam og Antwerpen, til de mindre havne såsom København, Fredericia og Oslo. Disse skibe er langt mindre og kan typisk transportere mellem 500 og 1.000 containere.
Containerrederier er ligesom vognmændene også i høj grad familieejede eller familiekontrollerede. Verdens tre største rederier Maersk Line, MSC og CMA CGM er alle styret af de familier, der grundlagde dem. Derudover er mange containerrederier blevet så store, at de har fået betydning for deres landes økonomi og forsyningssikkerhed. Det så man tydeligt, da den værste krise i containerbranches historie ramte containerrederierne under finanskrisen i 2009. Her fik en række rederier økonomisk støtte af deres respektive regeringer for at sikre deres overlevelse. De var simpelthen blevet ‘too big to fail’.
Flyselskab
Et flyselskab ejer eller opererer et antal passagermaskiner med det primære formål at transportere passagerer rundt i verden. Alle langdistancemaskiner er indrettet med plads til en hel del fragt under passagerkabinen. De fleste flyselskaber vælger derfor selv at drive et fragtfirma, hvor denne kapacitet sælges i markedet for flytransport. Andre flyselskaber vælger at sælge hele kapaciteten til et udenforstående selskab, som så står for at sælge kapaciteten i markedet.
Mange af verdens største flyselskaber blev startet af deres respektive regeringer i starten af 1900-tallet. Det gælder så godt som alle store europæiske lande som startede:
British Airways (Storbritannien)
Lufthansa (Tyskland)
Air France/KLM (Frankrig/Holland)
Alitalia (Italien)
Iberia (Spanien)
SAS (Danmark, Norge, Sverige)
Om disse flyselskaber bruges ofte de engelske begreber “Flag carrier” eller “Legacy carrier”, da de står i kontrast til de nyere selskaber, som efterfølgende blev dannet på rent kompetitive vilkår. Til denne gruppe hører flyselskaber som Virgin Atlantic, Ryanair, Norwegian og alle amerikanske flyselskaber.
Kurérfirma
Kurérfirmaer findes i mange forskellige størrelser og former. De mest kendte selskaber er de helt store globale spillere som Fedex, UPS, DHL og TNT. Derudover har vi i Europa en del regionale kurérselskaber, hvoraf GLS og Bring er dem vi bedst kender i Danmark. Der er også nationale spillere som Minitrans og Kurérgruppen. Til slut er der også mange lokale enkeltmandsvirksomheder, som blot er “a man with a van”.
Fælles for dem alle er, at de i høj grad selv tager ansvaret for hele transportkæden fra afsender til modtager. De store selskaber ejer og opererer selv kæmpestore netværk bestående af flyvemaskiner, lastbiler og distributionscentre. De små selskaber kan nøjes med meget mindre. Som oftest har de dog et lager, som de bruger til at omlaste varer mellem deres biler.
Speditør
En speditør adskiller sig fra de andre transportfirmaer ved at de lever af at købe og sælge transportydelser. De køber eksempelvis plads i en skibscontainer, plads på et lager og plads på en lastbil og sætter det hele sammen til en dør-til-dør-transport, som de sælger til deres kunde. Uden speditører ville den moderne forsyningskæde slet ikke kunne hænge sammen. Uden speditører ville den enkelte kunde selv skulle ud og købe hvert led i transportkæden og koordinere at det hele blev sat sammen til en samlet transport.
Speditørerne kan vælge slet ikke at eje eller operere transportmidler eller lagerfaciliteter selv. De kan i princippet købe sig ind overalt. I praksis vælger de fleste dog som minimum at operere lageret på deres hjemmemarked.
Logistik er næsten per definition en international forretning. Speditørerne bruger derfor deres netværk af agenter rundt omkring i verden til at koordinere de dele af transporten som foregår i udlandet. Disse agenter kan være ejet af speditøren selv, men i de fleste tilfælde benyttes tredjepartsagenter. Dette gør at selv en lille speditørvirksomhed kan levere ydelser mellem Danmark og det meste af verden.
Find et transportfima på Transporteca
På Transporteca kan du finde transportfirmaer som tilbyder netop de services du søger.
Vi står inde for servicen og garanterer at du ikke kan finde en bedre pris i markedet med vores prisgaranti.