Dét at transportere kunst, udstillingsgenstande eller andre skrøbelige effekter kræver stor erfaring og forsigtighed. Transportecas vognmænd er specialister inden for international transport af kunst og kunsthåndtering.
Transport af kunst behøver ikke at være en vanskelig opgave. Hvis du selv kan sørge for, at din kunst er pakket forsvarligt til transport, så kan Transporteca til gengæld tilbyde flere års erfaring, god kundeservice, tracking i realtid og sidst men ikke mindst garantere direkte transport uden omlastninger – hvilket giver de bedste forudsætninger for, at dine varer kommer sikkert frem. Erfaring viser nemlig, at langt de fleste skader sker under omlastning, hvor varer ofte udsættes for hårdhændet håndtering.
Afhentning og levering med Transportecas “Direct Van”
Afhentning og levering af dine kunstgenstande sker ved kantstenen, dette kaldes også en “kantsten-til-kantsten”-service. Det er således dit ansvar, at din kunst står klar ved kantstenen, når Transportecas chauffør ankommer til adressen. Dette indebærer ligeledes, at du eller afsender er til stede ved afhentning og at din kunst er pakket forsvarligt til transport. Yderligere er det dit ansvar, at du eller modtager er til stede ved levering, hvorefter du selv skal sørge for at bære din kunst indenfor. Hjælp til at bære ud/ind/ned/op kan tilkøbes. Det er dog en forudsætning, at dette arrangeres og betales forud for transporten, så det kan medtages i planlægningen af chaufførens køreplan.
Tidsintervaller for afhentning og levering
Når du laver din transportforespørgsel via vores hjemmeside dedikeret til transport af kunst, kommer vores supportteam retur med et tilbud og et forventet tredages interval for afhentning og levering. Vær opmærksom på, at vi ikke kan give den præcise afhentningsdato lang tid inden transporten finder sted, idet den enkelte rute planlægges og justeres på baggrund af de transportbookings, vi modtager. I takt med at transporten nærmer sig, kan der derfor opstå små justeringer, hvis vi får flere eller færre bookings end forventet, eller hvis ruten bliver længere eller kortere end først antaget. Vi sørger naturligvis for at holde dig opdateret om eventuelle forskydelser løbende.
Jo tættere vi kommer på afhentning, jo mere præcist kan vi specificere dag og tidspunkt for afhentning. Vi bestræber os på at kunne give dig et to-timers tidsinterval for afhentning senest dagen før.
Vi gør desuden opmærksom på, at der kan opstå uforudsete hændelser, uden for vores eller chaufførens kontrol, som kan give anledning til forsinkelser i køreplanen. Det er faktorer som f.eks. kø på motorvejen, et punkteret dæk, færdselsuheld og dårlige vejrforhold. Derfor sørger vi altid for at lægge ekstra tid ind i vores køreplaner, for på den måde at imødekomme eventuelle forsinkelser.
Pak dine kunsteffekter forsvarligt til transport
Specielt for denne type transport, som vedrører kunst og andre skrøbelige effekter, er det særligt vigtigt, at dine varer er pakket forsvarligt til transport.
Det er formentlig selvsagt, at pakkekravene varierer alt efter hvilken type kunst der er tale om og hvor skrøbelig den er. Kunst som er tungt og robust, som f.eks. søjler, kister og solide, antikke møbler, kan lettere stå imod sving og opbremsninger, hvorfor kravene til pakning er mindre skrappe.
Anderledes er det dog med pakkekravene for skrøbelige kunsteffekter som f.eks. malerier, brugskunst, glas, lamper og fragile skulpturer. Disse vil næppe være særligt modstandsdygtige over for en lang transport, hvis de ikke er pakket forsvarligt og dermed beskyttet mod skader.
Derfor, husk at pakke dine varer forsvarligt til transport, når der er tale om særligt værdifulde og skrøbelige varer. Du kan blandt andet lave (eller få lavet) en kasse til beskyttelse, pakke din kunst i håndklæder, lagner, bobleplast, pap, tæpper, puder eller lignende. Ud fra din specifikke forsendelse, må du vurdere, hvilken type pakning, der er mest passende for den bedste beskyttelse.
Uanset dit transportbehov, glæder vi os til at assistere dig med din kunstforsendelse. Når dine varer er pakket forsvarligt til transport har Transportecas “Direct Van”-service de bedste forudsætninger for at nå sikkert i mål med din forsendelse, blandt andet fordi:
- Ingen omlastninger under transit: Dine varer bliver afhentet og leveret på samme bil
- Stor erfaring med håndtering af kunst og skrøbelige effekter
- Egne biler og chauffører, som arbejder udelukkende for Transporteca
- Vi indlægger betydelige buffere i køreplanen – både for at imødekomme forsinkelser, men også for at give vores chauffører de bedste arbejdsbetingelser
Fordi du selv har ansvaret for at pakke din kunst, kan Transporteca tilbyde en væsentlig billigere pris end de traditionelle flyttefirmaer, som oftest tager sig godt betalt mod at pakke dine effekter for dig.
Hvis du vil vide mere om vores transportservice, eller har du spørgsmål til en specifik kunsttransport, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice-team.
Priseksempler på transport af kunst
Herunder finder du tre eksempler på transport af kunst:
Transport af et maleri fra København til Paris (1.221 km – 0,25m3 – 7 kg) DKK 1.921 inkl. moms
Transport af tre skulpturer fra Stockholm til Kolding (878 km – 2,5m3 – 117 kg) DKK 4.620 inkl. moms
Transport af en kunstudstilling fra Barcelona til Espergærde (2.135 km – 9,3m3 – 334 kg) DKK 17.792 inkl. moms
Transporteca transporterer det meste inden for kategorien kunst, eksempelvis:
- Malerier
- Vaser
- Keramik, brugskunst og andre former for håndværk
- Skulpturer, byster og statuer
- Antikke møbler
- Lamper
- Søjler
- Hele eller dele af en udstilling
Søger du en pris på transport af kunst? Først vælger du om du skal have transporteret kunst i som virksomhed eller privatperson:
Virksomheder er kendetegnet ved de er momsregistreret og har åbent for afhentning og levering i den normale arbejdstid.
Herefter bliver du automatisk send til den rigtige side, hvor du kan indtaste hvad du skal have transporteret, hvor fra og hvor til. Vi vender så tilbage med et uforpligtende tilbud, normalt indenfor få minutter, men i få tilfælde tager det op til en hverdag.
Kan du ikke finde hvad du søger, eller skal du bruge hjælp med at udfylde skærmen, så kontakt vores kundesupport-team på telefon eller mail.
Transportforsikring: Få den bedste dækning!
Transporteca anbefaler altid, at du tilkøber en transportforsikring – og specielt når der er tale om transport af kunst. Dette skyldes blandt andet kunstværkers ofte høje (genskaffelses)værdi. Med en transportforsikring er du altid sikret fuld kompensation i tilfælde af skader eller bortkomst. Hvis du derimod fravælger transportforsikringen er du kun berettiget til en meget begrænset kompensation, hvis uheldet er ude. Dette skyldes vognmændenes ansvarsbegrænsning, som specificeres i CMR-konventionen vedrørende fragtaftaler ved international vejtransport. Således er du bedst stillet, idet du tilkøber en transportforsikring.
Dette klares nemt, når du gennemfører din transportbooking på Transportecas hjemmeside. Du tilføjer blot godsværdien direkte på siden, hvorefter systemet udregner din forsikringspris.
Følg linket for at læse mere om fordelene ved at tegne en transportforsikring.
Transport af kunst med Transportecas “Direct Van”-service
Står du med et transportbehov? Transporteca tilbyder professionel kunsttransport med stor fokus på transportsikkerhed. Besøg vores hjemmeside, udfyld dine detaljer og få et uforpligtende tilbud på transport af kunst.
Transportecas “Direct Van”-service opererer inden for Europa og kan håndtere de fleste godstyper, så længe de ikke overstiger bilens dimensioner eller begrænsninger for vægt, eller er til skade for bilen eller chaufføren. Læs meget mere om processen for transport med Transportecas “Direct Van” produkt her.
Du booker og betaler din transport direkte online, og når transporten nærmer sig, vil vores dedikerede kundeserviceteam kontakte dig med information om forventede tidsintervaller for afhentning og levering.
Vi glæder os til at høre fra dig.