Import fra EU har optimale betingelser, men står du som ny importør kan det ofte være svært at finde hoved og hale i de mange forhold, der skal tages hensyn til. Med denne artikel forsøger vi at gennemgå de væsentligste aspekter af import fra EU, så du har de bedste forudsætninger for at komme godt fra start.
Den Europæiske Union
Den Europæiske union eller EU er et både økonomisk og politisk fællesskab mellem 28 lande, som alle har hjemme i Europa. Tilsammen udgør EU det meste af kontinentet og er tilmed verdens største handelspartner. Udover de 28 medlemslande er EUs handelssamarbejde yderligere udvidet til Island, Lichtenstein og Norge gennem EØS og til Schweiz gennem bilaterale aftaler – dog med væsentlig undtagelser, som f.eks. at landene ikke indgår i EUs toldunion.
EUs indre marked
Det indre marked betegner et af kerneelementerne i EU-samarbejdet og er sat i stand for sikre (og realisere) de fire friheder, som byder at der skal være fri bevægelighed for varer, personer, tjenesteydelser og for kapital inden for EU. Disse friheder skal sikre at borgere i EU kan bosætte sig, rejse, arbejde og investere på tværs af landene, og vigtigst – i denne sammenhæng – skal det sikre frihandel i EU, som desuden var et af de grundlæggende principper.
Fri bevægelighed for varer inden for EU
Takket være EUs indre marked, er det ganske problemfrit at handle med langt størstedelen af Europas lande. EUs indre marked er oprettet for at optimere almen færden og handel på tværs af grænserne, og som resultat heraf er processen for import fra EU både ligetil og velfungerende.
Den frie bevægelighed er sikret ved at handelshindringerne, som f.eks. afgifter, mellem EU-landene er afviklet. Det vil sige at man har harmoniseret reglerne i de 28 medlemslande og at EU-landene gensidigt skal respektere disse.
Det betyder i praksis at der ikke skal betales told på varer som handles EU-landene imellem. Tilmed kan der f.eks. ikke sættes loft over mængden af import (og eksport), eller på anden måde sættes begrænsninger for handel. Desuden gør retten til fri transit, at alle varer kan handles frit – uanset hvor verden de er fremstillet.
Restriktioner
Det er vigtigt at være opmærksom på, at der kan være restriktioner på nogle varer. Dette gælder produkter, som på nogen måde kan have konsekvenser for sundhed, miljø eller offentlig sikkerhed.
Tilmed kan der forekomme afgifter på handel med visse varer, eksempler på disse er alkohol og tobaksvarer. Læs meget mere om (punkt)afgifter her.
Transportformer ved import fra EU
Inden for Europa foregår størstedelen af godstransport med lastbil. At lastbiler kan færdes frit inden for EU øger fleksibiliteten og reducerer dermed antallet af tomme returtransporter, i og med at speditøren får bedre vilkår for at optimere deres ture. Det gode vejnet i Europa er desuden én af grundene til at vejtransport både er nemt og hurtigt, når det gælder import fra EU.
Inden for vejtransport har man mulighed for at benytte sig af en almindelig vognmand eller en kurer, alt efter hvilket transportbehov man har. En vognmand kan tage de fleste store (og tunge) ting, hvorimod en kurer med fordel kan anvendes til mindre pakkeforsendelser.
Som tommelfingerregel er palleteret gods den bedste måde at sikre sit gods på ved transport. Jo mere fast og sikkert godset er pakket, jo bedre er det beskyttet mod eventuelle skader. Desuden er palleteret gods også det nemmeste for vognmanden at håndtere.
Sender du med kurer er det vigtigt at du pakker dit gods professionelt, så godset er bedst muligt forberedt til transporten. Vi anbefaler at man aldrig sender skrøbeligt gods med en kurer, da godset vil blive omlastet flere gange, og fordi kurererne generelt er kendt for at være hårdhændede i deres håndtering af godset.
Når du booker din transport via transporteca.dk vil der altid være tale om en dør-dør-service – uanset om du skal bruge en vognmand eller en kurer. Det vil sige at speditøren afhenter og leverer dit gods på de ønskede adresser. På den måde skal du aldrig bekymre dig om levering eller afhentning på et givent depot, og speditøren slipper for en overrendt lager.
Læsse- og adgangsforhold
Når man taler vejtransport er det vigtigt at du sætter dig ind i hvilke læsseforhold din leverandør tilbyder. Hvis du handler med større virksomheder vil disse typisk selv kunne laste godset ved hjælp af en rampe eller en gaffeltruck. Derimod vil mindre virksomheder oftest ikke have samme læsseudstyr til rådighed.
I et sådan tilfælde vil det være nødvendigt at du booker din transport med lift, så speditøren kan laste (og losse) godset. Derfor anbefaler vi at du undersøger din leverandørs læsseforhold for bedst muligt at kunne bestille den tilsvarende service og på den måde undgå at speditøren kører forgæves – dette gælder ved både afhentning og levering.
Det er ligeledes væsentlig at være opmærksom på adgangsforholdene. Flere steder i Europa – f.eks i Frankrigs bjerglandsbyer – kan der forekomme smalle og snørklede veje, som gør det umuligt for en stor lastbil at komme frem. Derfor bør du være opmærksom på adgangsforholdene hos din leverandør, så speditøren ikke ender med at køre forgæves, men kan sende en mindre bil i stedet, hvis det skulle være nødvendigt.
Priseksempler
De fleste transporter inden for Europa kan klares inden for 4-10 dage – afhængigt af distancen. Herunder har vi samlet en række forsendelser, som kan give dig ide om prislejet samt transittiden.
Madrid – København
1 Europalle, 1,8 m3, 720 kg
DKK 2.126
Paris – Århus
2 Europaller, 3,5 m3, 1100 kg
DKK 2.898
Berlin – Odense
3 Europaller, 5 m3, 1200 kg
DKK 2.003
Amsterdam – Esbjerg (courier)
3 pakker á 60x60x40 cm (0.3 m3, 51 kg)
DKK 1.648
Stockholm – Horsens (courier)
1 pakke á 70x50x30 cm (0,11 m3, 10 kg)
DKK 792
Kend volumen og vægt på din forsendelse
Det er altid en god ide at vide hvordan ens gods er pakket og hvor meget det fylder (m3) og vejer (kg). Uden disse oplysninger vil det nemlig være stort set umuligt for en speditør at give en pris, da prisen beregnes på baggrund af volumen. Ved meget tungt gods kan vægten også have en indflydelse på prisen – for europaller gælder f.eks. et max på ca. 700-800 kg. pr. palle – afhængigt af speditøren. Overstiges dette max, vil vægten også få indflydelse i beregningen af prisen. Derfor anbefaler vi, at du undersøger den præcise volumen og vægt på din forsendelse, inden du beder en speditør om en pris, eller bestiller din transport via transporteca.dk.
Sådan bestiller du transporten på transporteca.dk
Transporteca er en online bookingportal, som formidler transportløsninger mellem dig og en relevant speditør. Når du kender detaljerne på din næste forsendelse, besøger du blot vores forside transporteca.dk og vælger om det er ‘paller’ eller ‘pakker’, du skal have hjem. Så snart du har udfyldt felterne i søgeboksen kommer du frem til resultatlisten, som indeholder priser og forventede leveringsdatoer, alt efter hvilken klar-dato, du har angivet på forsiden.
Nu kan du booke din transport direkte på hjemmesiden og når betalingen er gennemført klarer speditøren resten af arbejdet: kontakt til din leverandør, afhentning, fortoldning og levering til din adresse.
God fornøjelse.