Transportecas platform er udviklet med det formål at gøre det nemt for speditører at sælge deres services online og dermed udvide deres traditionelle salgskanaler. Ligeledes hjælper platformen transportkøbere med at finde transportløsninger til deres transportbehov hurtigt og enkelt.
Forestil dig, at der tikker kurerbookings ind, uden at du har brugt tid på salg, forhandling, eller overhovedet at have forberedt en pris eller forsøgt at udregne aktuelle tillægsydelser. Så prøv at forestille dig forsendelsesdetaljerne i et standardiseret format klar til automatisk håndtering og måske endda automatisk generering af labels – som automatisk videresendes til afsender med relevante og tilpassede instruktioner – uden involvering af nogen i dit team. Hvad hvis du ikke behøvede at bruge tid på at fakturere kunden eller at følge op på betalinger? Hvad hvis en komplet bookingfaktura blev genereret og betalt på tidspunktet for bookingen?
Alt dette kan du se frem til, når du sælger dine kurer- og expreservices online med Transporteca. Herunder forklarer vi, hvordan det fungerer, og hvad det kræver for at komme igang.
Kurer- og expresservices
Når vi nævner ekspres- og kurerservices i denne artikel, er der tale om transportservices købt af kurerselskaber, såsom DHL, TNT, FedEx og UPS. For denne type services er din rolle som speditør traditionelt set at være forhandler. Det er også hos dig, det kommercielle og ultimative driftsansvar ligger, selvom den egentlige transport udføres af den givne kurerudbyder.
Kurerservices er et interessant transportprodukt fra speditørens perspektiv, da det ikke kræver egne fly og lastbiler. Herudover kan speditører med store volumener fra nuværende og potentielle kunder ofte opnå en stærk forhandlingsevne og dermed en attraktiv avance i forhold til andre transportprodukter. Ulempen er derimod, at kurerforsendelser ofte er små sammenlignet med andre transportprodukter, og de bliver derfor hurtigt urentable, hvis der bliver lagt for meget tid og kræfter i hver enkelt forsendelse.
Hos Transporteca bruger vi teknologi til at reducere manuelt arbejde inden for både prissætning, kundeservice, bogføring og administration af speditører – alt imens vi forbedrer kundeoplevelsen for den endelige transportkøber. Vi har et stort fokus på netop dette og har mange års erfaring med at hjælpe speditører, der tilbyder kurer- og ekspresservices.
Hvordan fungerer det?
Hvis du ønsker at sælge dine kurer- og ekspresservices via Transporteca, får du adgang til et dedikeret speditørmodul, hvor du styrer de services og priser, du vil udbyde online. Alle priser på platformen er tilgængelige direkte online og alle transportydelser sælges til spotpriser, som kunderne betaler forud for transporten. Første gang du uploader dine services online, skal du forvente at det tager ca. en time.
Prissætningsmodellen for kurer- og ekspresservices
Prissætningsmodellen vi bruger hos Transporteca for kurerservices er ‘cost plus’ (fast pris + avance). Vi tilbyder to muligheder for at uploade dine priser på Transportecas platform:
- Via din kurerudbyders API
- Ved at uploade et excel regneark
API-adgang
Hvis din konto hos din kurerudbyder understøtter API-adgang, vil teknologien kunne få øjeblikkelig adgang til dine forhandlede priser og tillægsydelser. Selvom dette er den hurtigste og mest effektive måde at få dine services online, skal du være opmærksom på, at hvis de ikke allerede understøtter API-adgang, kan processen med at skabe denne adgang tage flere uger (endda måneder) selv for etablerede kurerselskaber.
Excel regneark
Den alternative model, som sikrer dig fuld kontrol og øjeblikkeligt lader dig uploade dine priser online, er ved hælp af et regneark. Med denne model opdaterer du kontraktlandet og zoner i overensstemmelse med din kontrakt med din kurerudbyder, hvorefter du kan uploade et regneark med dine forhandlede basisrater. Derudover kan du angive dine forhandlede priser for de tillægsydelser, din kurer tilbyder. Teknologien sikrer at basisrateberegningen udføres i overensstemmelse med det specifikke kurerfirma, og ligeledes at relevante tillæg tilføjes korrekt.
Markup
Den sidste komponent i din prissætning er din markup. Denne funktion giver dig mulighed for at indstille din markup baseret på de sædvanlige principper fra speditørbranchen, såsom en fast procentdel af omkostningen eller en fast markup pr. forsendelse pr. vare.
Med dine takster for basisrater og tillægsydelser samt din prisfastsættelse for markup, kan du teste, hvordan teknologien straks beregner salgsprisen for enhver prisforespørgsel. Når du er tilfreds med resultaterne, klikker du blot på ‘offentliggør’, hvorefter dine priser og services er tilgængelige online med det samme.
Modtag bookings fra tre kanaler
Der er tre måder, hvorpå du kan få transportbookings fra Transporteca:
- Gennem webportalen, som i øjeblikket findes på 11 sprog og har mere end 100.000 besøgende om måneden.
- Send et Quick Quote til dine nuværende og potentielle kunder.
- Via en dedikeret hjemmeside, som varetages af Transporteca og markedsføres af dig.
Transportecas online webportal
Idet du offentliggør dine kurer- og ekspresservices, vil de straks være tilgængelige for besøgende på Transporteca-portalen. Når en bruger foretager en søgning på transport, vises dine kurerservices, når de passer til brugerens transportbehov, og hvis prisen er konkurrencedygtigt på den pågældende strækning.
Hvis flere speditører tilbyder det samme kurerprodukt fra samme kurerudbyder, vil kun produktet med den bedste pris blive vist til kunden. Som tommelfingerregel skal du derfor kun forvente at få bookings fra portalen i den type handler, hvor du tilbyder den mest konkurrencedygtige pris.
Quick Quotes
Transportecas online prisberegner er endnu en mulighed for at få bookings. Du kan drage fordel af prisberegneren ved at oprette Quick Quotes og sende dem direkte til dine nuværende og potentielle kunder via e-mail. Ved at give dit salgs- og/eller kundeserviceteam adgang til prisberegneren, kan de producere tilbud som svar på kundeforespørgsler på få sekunder.
E-mailen til kunden vil inkludere et link til tilbuddet, hvor kunden kan gennemføre bookingen og betale sikkert online – enten med kreditkort eller bankoverførsel.
White label
Transporteca tilbyder også en ‘white label’-løsning i form af en dedikeret hjemmeside tilpasset dit brand, så kunder kan finde og booke dine services online. Hjemmesiden kan enten ligge på dit eget domæne eller på Transportecas domæne, men hele den bagvedliggende teknologi drives af samme motor, som også styrer Transportecas hjemmeside, inklusive prisberegneren bag Quick Quotes. En lancering af en dedikeret hjemmeside, hvor dine kunder kan søge efter og bestille dine transportservices online, kræver derfor ingen teknisk integration.
Vi markedsfører aktivt dine services på Transportecas portal. Med hensyn til Quick Quotes og din dedikerede hjemmeside, leverer vi teknologien til automatisk prissætning og online bookings, men det er dit eget ansvar at promovere brugen af disse salgskanaler i din organisation og til dine kunder.
Sådan modtager du din betaling
Din speditørprofil inkluderer en konto, hvor du kan holde styr på de betalinger, du modtager i realtid. Når en kunde booker din kurer- eller ekspresservice fra hvilken som helst af de ovennævnte kanaler, udsteder Transporteca et afregningsbilag (kreditnota) til dig med det samme, og beløbet tilføjes til din konto. På den måde vokser din saldo løbende i løbet af måneden i takt med at kunderne booker dine services.
I slutningen af måneden modtager du (eller din økonomiafdeling) en besked vedrørende din overførsel, som opsummerer alle afregningsbilagene for den pågældende måned. Den 15. i hver måned indleder vi automatisk overførslen af din slutsaldo fra den foregående måned.
Fordi Transporteca udsteder afregningsbilag for hver forsendelse og automatisk overfører saldoen til din bankkonto, slipper du for at bruge tid på fakturering og følge op på betalinger. Afskrivninger og ledelsesrapportering om udestående betalinger er ikke eksisterende hos Transporteca.
Sidst, men ikke mindst, når du modtager bookings fra Transporteca, vil din bookingbekræftelse inkludere en udspecificering af basisrateberegningen, aktuelle tillægsydelser, samt din eventuelle markup for kurerforsendelsen. Dette gør det muligt hurtigt og nemt at validere fakturaer modtaget fra din kurerudbyder.
Kom igang med at sælge kurer- og ekspresservices med Transporteca
Det er nemt at komme i gang! Hvis du har aftaler med etablerede kurerselskaber og kunne tænke dig at prøve at sælge dine kurer- og ekspresservices online, så send en kort introduktion af din virksomhed og de services, du gerne vil sælge online til [email protected].
Herefter vil vi kontakte dig i forbindelse med oprettelsen af din nye speditørprofil, og vi sørger selvfølgelig for, at du kommer godt i gang. Når du har modtaget dine logindetaljer, kan du have dine kurer- og ekspresservices online inden for en time – såfremt du har dine kureraftaler klar til brug.
Vi glæder os til at høre fra dig!
Følg linket for at læse mere om online salg af transport.
Notice: Undefined index: id in /var/www/html/wp-content/plugins/transporteca-modules/modules/posts/type/type_1.php on line 50