Overvejer du at samle dine ordre fra flere leverandører i Kina til en enkelt forsendelse? Tænk igen.
Import fra flere leverandører i Kina kan være en smart strategi til at diversificere din produktindkøb og potentielt få bedre tilbud. Men mange importører spekulerer på, om det er en omkostningseffektiv tilgang at samle forsendelser fra disse forskellige leverandører til én større forsendelse. Selvom ideen om at kombinere forsendelser virker logisk ved første øjekast, gør flere faktorer det ofte upraktisk og potentielt dyrere. I dette blogindlæg vil vi dykke ned i udfordringerne ved samle forsendelser og forklare, hvorfor Transporteca generelt fraråder det.
Ulempen ved samle forsendelser fra flere leverandører
1. Leverandørafhængigheder og forsinkelser
Forestil dig, at du køber produkter fra tre forskellige fabrikker i Kina. Hver fabrik har sin egen produktionsplan og potentiale for forsinkelser. At samle dine forsendelser betyder afhængigheden af disse tre leverandørers hænger sammen. Hvis en fabrik oplever et produktionsproblem eller kvalitetskontrolproblem, vil det have indflydelse på hele den samlede forsendelse. Dette kan føre til betydelige forsinkelser i modtagelsen af dine varer og forstyrre din salgs- og lagerplanlægning.
Eksempel: Lad os sige, at Factory A producerer telefoncovers, Factory B laver skærmbeskyttere, og Factory C producerer opladningskabler. Du planlægger at sælge disse varer på din webshop i Europa. Hvis Factory B’s skærmbeskyttere er en uge forsinket, kan du ikke sende den konsoliderede forsendelse, før de er klar, selvom Fabrik A og C er til tiden. Det betyder, at dine telefoncovers og opladningskabler også bliver forsinket, hvilket påvirker din evne til at lancere dine produkter.
2. Mareridt med Dokumentationen
Hver leverandør i Kina genererer deres eget sæt af forsendelsesdokumenter, herunder kommercielle fakturaer og pakkelister. Med samling af forsendelser fjerne du ikke dette papirarbejde. Du vil stadig have flere fakturaer og pakkelister, en fra hver leverandør. Dette skaber kompleksitet for toldbehandling, både i Kina og i Danmark.
Eksempel: Med tre leverandører vil du have tre handelsfakturaer og tre pakkelister. Toldmyndighederne behandler hvert sæt dokumenter som en separat forsendelse, selvom de fysisk er samlet i én container. Dette betyder flere fortoldningsprocesser og tilknyttede gebyrer, hvilket ophæver enhver potentiel besparelse ved at samle dine forsendelser.
3. Myten om omkostningsbesparelser
For forsendelser der fylder mindre end en container (LCL) er omkostningsbesparelserne ved samle forsendelserne ofte ubetydelige. Når du sender LCL, betaler du allerede kun for den plads, din forsendelse optager i en delt container. Den resterende plads er fyldt med varer fra andre afsendere. Samling af flere LCL-forsendelser til en lidt større LCL-forsendelse ændrer derfor ikke forsendelsesomkostningerne pr. kubikmeter.
Eksempel: Hvis du har tre separate LCL-forsendelser, der hver måler 2 kubikmeter, betaler du for 6 kubikmeter i alt. Samler du dem til en enkelt 6 kubikmeter LCL-forsendelse vil ikke reducere de samlede omkostninger, fordi prisen er baseret på antallet af kubikmeter (volumen). I praksis, med LCL-forsendelser, opnår du allerede besparelsen ved at dele en container med andre importører – du kan bare ikke vælge, hvilke andre importører, du deler en container med.
4. Ekstra håndterings- og opbevaringsomkostninger
Samling af forsendelser kræver et ekstra trin i forsendelsesprocessen: at bringe alle varer fra forskellige leverandører til et enkelt lager til pakning og ompakning i én samlet forsendelse. Dette giver yderligere håndterings- og potentielt lageromkostninger, især hvis varerne fra forskellige leverandører ikke ankommer til konsolideringslageret samtidigt.
Eksempel: Hvis Fabrik A’s varer ankommer til konsolideringslageret en uge før Fabrik B’s, vil lageret opkræve dig for opbevaring af Fabrik A’s varer, indtil resten af forsendelsen ankommer. Disse lagergebyrer kan hurtigt overstige eventuelle potentielle besparelser ved at samle forsendelser.
5. Øget risiko for toldforsinkelser
Hvis en samlet forsendelse udvælges til toldkontrol i Danmark, tilbageholdes hele forsendelsen, ikke kun varerne fra en enkelt leverandør. Dette kan forårsage betydelige forsinkelser for alle dine produkter, også dem, der ikke ville blive udtaget til kontrol, hvis de blev sendt separat.
Eksempel: Forestil dig, at en af dine tre leverandører ved en fejl medtager en forkert vare på deres pakkeliste. Hvis denne konsoliderede forsendelse inspiceres, vil toldmyndighederne markere uoverensstemmelsen og holde hele forsendelsen, hvilket forsinker alle dine varer, selv dem fra de to andre leverandører, der overholder kravene.
Undtagelsen: Fulde containere (FCL)
Det ene scenario, hvor konsolidering kan give omkostningsbesparelser, er, når din kombinerede forsendelsesvolumen er stor nok til at fylde en fuld container (FCL). I dette tilfælde undgår du de delte containeromkostninger forbundet med LCL-forsendelser. Men selv med FCL gælder spørgsmålene om dokumentation og leverandørafhængighed stadig. Gennerelt er FCL kun relevant, når den samlede forsendelser overstiger 15-20 kubikmeter.
Konklusion
Selvom konceptet med at samle forsendelser kan virke tiltalende, opvejer de logistiske realiteter og potentielle omkostninger ofte de opfattede fordele, især for LCL-forsendelser. Ved at forstå disse udfordringer kan du træffe informerede beslutninger om din forsendelsesstrategi og undgå faldgruberne ved at samel forsendelser, hvilket sikrer en smidigere og mere omkostningseffektiv importproces. For de fleste importører er håndtering af forsendelser separat fra hver leverandør og booking af LCL mere omkostningseffektiv og giver en bedre importoplevelse, da det ikke tilføjer yderligere risiko og omkostninger i Kina, før dine varer overhovedet har forladt landet.